Porsche

Knivskarp svensk racing med hospitality i toppklass

Dela

Porsche skruvar upp temperaturen på Sveriges racingbanor i sommar. Kundupplevelsen runt Porsche Carrera Cup Scandinavia förstärks ytterligare med nya partners, trackdays och stor VIP-lounge.

Helgen 5-6 maj går startskottet för Porsche Carrera Cup Scandinavia på Ring Knutstorp i Skåne. 2017 års upplaga av den exklusiva racingserien utgör den hårdaste satsningen på svensk racing och svenska racingfans hittills från sportvagnstillverkaren Porsche.

– Porsche har racing i blodet!, säger Fredrik Derkum projektledare för Porsche Carrera Cup Scandinavia.

– Precis som våra kunder brinner vi för den totala motorsportupplevelsen. Därför känns det naturligt att vi nu satsar lika hårt på besökarnas välbefinnande vid sidan om banan som på själva racingen.

Hjärtat i satsningen är Porsche Race Lounge. En 200 kvadratmeter stor VIP-lounge för inbjudna gäster under de svenska racehelgerna. Hospitalityn är den perfekta plattformen för Porsche och seriens partners att skapa en spännande och behaglig racingupplevelse. Redan första tävlingshelgen på Ring Knutstorp kommer anläggningen att välkomna 150 gäster. Totalt väntas cirka 750 VIP-besökare under säsongen.

Porsche Race Lounge kommer att vara platsen för Porsche Sveriges gästmoderatorer. Under premiärhelgen finns till exempel hela Sveriges Formel 1-kommentator Janne Blomqvist på plats och bidrar med mellansnack såväl som spännande förarintervjuer efter race.

Samtliga partners till Porsche Carrera Cup Scandinavia från 2016 har valt att förlänga sina samarbeten med serien under 2017. Därutöver finns några riktigt spännande nytillskott. Gästerna kommer att serveras mat från den hyllade Stockholmskrögaren Pontus Frithiof som erbjuder måltider utifrån sina framgångsrika restaurangkoncept Från Pontus och Burger & Lobster.

– Vi har nog lika stor passion för mat som Porsche har för racing! Det ska bli fantastiskt kul att få chansen att mätta hungriga racingfans i sommar, säger Pontus Frithiof.

Till god mat hör såklart även god dryck. Därför finns MRG Wines på plats i Porsche Race Lounge med varumärket Richard Juhlin och erbjuder där samma mousserande alkoholfria vin som toppförarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia firar sina framgångar med vid prisutdelningsceremonin. 

Nya i samarbetet för i år är också Cetrez. Ett digitalt innovationsbolag som med sina unika produkter inom digital kommunikation och kundlojalitet är en stark partner till Porsche Sverige.

I Porsche Race Lounge kommer man även få chansen att uppleva det som förarna upplever bakom ratten i sina tävlingsbilar med hjälp av virtual reality. VR-tekniken låter publiken åka med på bana i en Porsche 911 GT3 Cup. Alltså samma bil som förarna i Porsche Carrera Cup Scandinavia tävlar med. En garanterat nervkittlande upplevelse. 

Den som vill uppleva spännande nyheter i utbudet från Porsche finner Porsche Expo i direkt anslutning till hospitalitytältet. En bilutställning där aktuella bilmodeller kommer att visas tillsammans med utställningar från sportvagnstillverkarens däckpartner Michelin och den svenska batteriladdartillverkaren CTEK.

Samarbetet med välrenommerade schweiziska klocktillverkaren Chopard har förlängts över de kommande två säsongerna. Chopard delar ut ett av seriens mest prestigeladdade pris, ”Chopard Fastest Lap Award”. Den förare som noteras för flest snabbast varv under säsongen får förutom ära och heder en klocka ur kollektionen ”Classic Racing”. Prisutdelningen sker på Bilsportgalan i början av 2018.

Ett av de mest populära inslagen under racehelgerna står landets sju Porsche Center för. Inbjudna kunder erbjuds att på egen hand uppleva utmaningarna som möter tävlingsförarna på banan vid exklusiva trackday-pass, i direkt anslutning till tävlingshelgerna. Efteråt finns möjlighet att se PCCS-teamen i arbete på nära håll i depån och där få känna på stämningen inför kval och race.

– Det är en unik möjlighet att ta del av den stora racingcirkusen på riktigt nära håll. Att njuta av all aktivitet runt team och tävlingsbilar på plats och få chansen att möta förarna!, säger Porsche Sveriges direktör Raine Wermelin.

– Vi vill bygga en motorsportupplevelse som håller hög klass med ett stort startfält, tät racing och en hospitality som matchar underhållningen på banan, avslutar Raine.

Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017 avgörs på sju racingbanor i Sverige, Finland och Norge. De senaste två åren har serien gjort succé med ett startfält fyllt av snabba förare som har bjudit motorsportpubliken på intensiv underhållning genom hela mästerskapet. Serien körs med världens mest framgångsrika produktionsracer Porsche 911 GT3 Cup som byggs av Porsche Motorsport i Weissach.

PORSCHE CARRERA CUP SCANDINAVIA 2017

Mästerskapet Porsche Carrera Cup Scandinavia 2017 avgörs genom 14 race under följande 7 tävlingshelger.

Race 1-2: Ring Knutstorp                                                  5-6 maj

Race 3-4: Alastaro (FIN)                                                   20-21 maj  

Race 5-6: Rudskogen (NOR)                                             3-4 juni 

Race 7-8: Västkustloppet Falkenberg                                8-9 juli

Race 9-10: Kanonloppet       Karlskoga                            12-13 augusti

Race 11-12: Anderstorp                                                    2-3 september

Race 13-14: Mantorp Park                                                15-16 september

För ytterligare information kontakta Raine Wermelin, 08-55386500, eller  raine.wermelin@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Kontakter

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche firar 70 år som sportbilstillverkare26.1.2018 17:15Pressmeddelande

Snabb, puristisk, känsloladdad. Under 70 år har märket Porsche varit synonymt med sportbilskonstruktioner av högsta klass. Den första modellen som fick namnet Porsche registrerades den 8:e juni 1948. Det var 356 ”Nr 1” Roadster. Den dagen föddes märket Porsche. Typ 356 förvandlade Ferry Porsches dröm om en sportbil till verklighet. - Hans vision vid den tiden gav uttryck för alla de värden som definierar märket än idag, sade Oliver Blume, CEO för Porsche AG, i samband med invigningen av det årslånga firandet av ”70 år med sportbilen Porsche” på Porsche Museum. - Tradition är en förpliktelse. Utan vår tradition och utan våra kärnvärden skulle vi inte vara där vi är idag, säger Oliver Blume. Vi planerar att även långt in i framtiden upprätthålla den förstklassiga tekniska nivå som Ferry Porsche satte. Intelligent dynamisk mobilitet har en fantastisk framtid. Och vi har den teknologiska expertisen, de kreativa medarbetarna och den unika teamkänsla som krävs för att vara med där. Vi har va

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum