Know a Talent

Know a Talent lanserar Charity Economy för att hjälpa utsatta kvinnor in på arbetsmarknaden

Rekryteringsplattformen Know a Talent lanserar kampanjen Charity Economy och gör delnings-ekonomi till välgörenhets-ekonomi. - Vi kämpar varje dag för att fler ska nå sin fulla potential, men det enda sättet att nå dit är att vi hjälper varandra, säger Know a Talents grundare Elisabeth Suzuki.

Hos Know a Talent är det deras användare som tipsar företag om intressanta kandidater till nya jobbmöjligheter. Många företag anser att en rekommendation från någon som känner kandidaten är värt mer än ett CV. Know a Talents roll blir därför att belöna den person som tipsar om rätt kandidat med en tipsbonus på mellan 10 000 - 50 000 kr.

- Fram till idag har vi hjälpt många topptalanger som har både starka CVn och starka nätverk till nya möjligheter. Därför känns det fantastiskt kul att vi nu kan hjälpa kvinnor som står allra längst från sitt drömjobb att komma lite närmare, säger Elisabeth Suzuki.

Nu tar Know a Talent det ytterligare ett steg och inleder ett samarbete med välgörenhetsorganisationen Dress for Success i Stockholm. Know a Talent kommer att uppmana sina användare att donera tipsbonusen till välgörenhet under en kampanj. Så med hjälp av Know a Talents användare och deras nätverk ser de till att kvinnor med störst behov av att ta sig in på arbetsmarknaden får den hjälp de behöver.

Idén till kampanjen föddes när de frågade sina användare om varför de tipsat bekanta om jobbmöjligheter och nästan alla svarade att känslan av att hjälpa någon var viktigare än pengarna. Målsättningen är att under 2018 betala ut 1 MSEK i tipsbonus och att minst 20% ska doneras till Dress for Success Stockholm.

Pressbilder från när kampanjen lanserades https://we.tl/t-Xd4tTXBcmz

Know a Talent
Fågelhundsgatan 10

Om Know a Talent
Know a Talent (www.knowatalent.se) startade 2017 med visionen att alla ska nå sin fulla potential. Våra användare har hjälpt såväl storbolag som H&M och Tele2 som snabbväxande Start-ups att hitta rätta talanger. Genom att nyttja kraften i ett stort och öppet nätverk kan vi se till att arbetsmarknaden blir mer diversifierad och att fler får chansen att nå sin fulla potential.

Om Dress for Success
Dress for Success Stockholm (www.stockholm@dressforsuccess.org) är en ideell organisation som vill hjälpa kvinnor till ekonomisk självständighet genom att ge verktyg för karriärutveckling och på så vis få utsatta kvinnor att växa både i arbetet och i livet. De får hjälp med allt från stödjande nätverk till professionell klädsel. Globalt har Dress for Success hjälpt fler än 1 miljon kvinnor att jobba mot att bli självförsörjande.

Följ Know a Talent

Abonnera på våra pressmeddelanden.