Kockskola flyttar in i Uppsala saluhall

Den åttonde mars flyttar morgondagens stjärnkockar in i Uppsala saluhall. Då flyttar Lernias restaurangutbildning in som ska säkra behovet av duktiga kockar och samtidigt bli ett skådespel för matgäster och besökare. Utbildningen drivs av Lernia i samarbete med Svenssons krogar på uppdrag av Uppsala kommun.

Det är väldigt många som drömmer om att bli stjärnkockar, tyvärr är det alldeles för få som gör slag i saken och utbildar sig till kock. Vår skräddarsydda utbildning inne i saluhallen blir ett levande skyltfönster för en modern kockutbildning, som förhoppningsvis får fler att ta steget och utbilda sig till kock, säger Tomas Lindh, lärare på Lernia.

Eleverna kommer att undervisas och laga mat i en ombyggd och inglasad del av saluhallen. Här får de arbeta i en riktig restaurang- och saluhallsmiljö, samtidigt som besökare får möjlighet att ta del av hur framtidens mästerkockar skolas. I metodköket kommer kockar, servitörer och kafébiträden att utbildas.

Vi vill säkra det ständigt växande behovet av duktiga kockar i Uppsala. Här erbjuder vi en utbildning som matchar de kunskaper som krävs i ett modernt restaurangkök. På köpet får eleverna en otroligt inspirerande arbetsmiljö mitt i Uppsala, säger Martin Andersson, koncernkökschef på Svenssons Krogar.

Arbetsmarknaden för kockar är ljus då efterfrågan på restaurangpersonal beräknas öka med cirka 20 procent fram till 2035 enligt SCB:s rapport Trender och Prognoser 2017 *. En bra utbildning i restaurangnära miljö med möjlighet till praktik hos ledande krogar ger goda förutsättningar till att få jobb direkt efter utbildningen.

Vi är stolta och glada över att kunna främja utbildningen av kockar här i Uppsala. Kockskolan blir dessutom ett mycket trevligt inslag i Uppsala saluhall, säger David Åström, vd på Svenssons Krogar.

Idén till en modern och attraktiv utbildning för kockar i saluhallen föddes i diskussioner mellan Svenssons Krogar och Lernia med Uppsala kommun som uppdragsgivare. Samarbetet mellan Lernia och Svenssons Krogar innebär bland annat att eleverna får möjlighet att göra sin praktik hos Svenssons Korgar.

Kock är ett bristyrke både idag och i framtiden. Med en bra utbildning i en restaurangnära miljö och med möjlighet att göra praktik hos ledande krogar är jag övertygad om att våra elever kommer få jobb efter utbildningen, fortsätter Tomas Lindh, lärare på Lernia.

Uppsala saluhall invigdes 1909 och ägs idag av Svenssons Krogar.

Skolan invigs den 8 mars klockan 15.00 av:

Ulrik Wärnsberg (S), ordförande arbetsmarknadsnämnden, Uppsala kommun
Mohamad Hassan (L), kommunalråd i opposition, Uppsala kommun
Hans-Otto Halvorsen, divisionschef Vuxenutbildning, Lernia

Vill du delta på invigningen kontakta:
Elias Wästberg, kommunikationschef, elias.wastberg@lernia.se, 0722-54 66 24.

Fakta om utbildningen:

Lernia genomför kockutbildningen på uppdrag av Uppsala kommun och utbildningen är 58 veckor lång varav 15 veckor är praktik. Utbildningen riktar sig till de som är minst 20 år och antingen har svenska som modersmål eller kunskaper som motsvarar svenska som andra språk (SAS). Första utbildningstillfället är i slutet av mars.

Frågor besvaras av:

Elias Wästberg, kommunikationschef Lernia, elias.wastberg@lernia.se, 0722-54 66 24.

David Åström, vd Svenssons krogar, david@svenssonskrogar.se, 0705 95 55 66

Martin Andersson, koncernkökschef Svenssons krogar, martin.andersson@svenssonskrogar.se, 0733 32 36 66

Tomas Lindh, lärare på Lernia, tomas.lindh@lernia.se, 0722-54 32 20

Källor: (https://www.scb.se/contentassets/60312e5030114512b5b58a94a4ae25e2/uf0515_2017i35_br_am85br1701.pdf)

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Vi utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Vi bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Delårsrapport januari - juni 2018: Fortsatt stark bemanningsmarknad men negativt resultat för utbildningsverksamheten16.7.2018 11:39Pressmeddelande

Lernias intäkter för andra kvartalet minskade med 5 procent till 806 (846) mkr. Intäktsminskningen förklaras främst av lägre volymer inom utbildning. Bemanningsmarknaden är fortsatt stark och en planerad nedgång av inhyrda konsulter hos en stor kund har till stor del ersatts av ökade intäkter från andra kunder. Delårsperiodens intäkter är i nivå med föregående år.