Kokningsrekommendationen i Almunge är hävd

Kokningsrekommendationen av det kommunala dricksvattnet i Almunge är hävd. Resultatet på de vattenprover som tagits visar att kvaliteten på dricksvattnet är normal. Dricksvattnet behöver inte längre kokas utan kan användas som vanligt.

Onsdag den 20 februari larmade vårt vattenverk i Almunge om förhöjd grumlighet i vattnet. Vi upptäckte en avvikelse i reningsprocessen och vidtog därefter nödvändiga åtgärder för att säkerställa kvaliteten på dricksvattnet. Som en försiktighetsåtgärd gick vi ut med en kokningsrekommendation av det kommunala dricksvattnet i Almunge i Uppsala kommun. Vi har tagit mikrobiologiska- och kemiska prover, och vi återgår nu till normal provtagning.

Mer information finns på Uppsala Vattens hemsida.