Koldioxidboven du inte visste fanns – släpper ut lika mycket som flyget

COVID-19 har vänt världen upp och ner, och det är viktigare än någonsin att försöka göra bra saker. I dag lanserar Göteborgsbaserade Icebug världens mest hållbara skokollektion – vilket är ett viktigt steg i en smutsig bransch som släpper ut nästan lika mycket koldioxid som flygindustrin.

Att flyget är en klimatbov är ingen nyhet för någon. Allt fler har börjat reflektera över sitt flygande, flygskam var ett av 2019 års nyord och enligt The Intergovernmental Panel of Climate Change, IPCC, står flygindustrin för cirka två procent av världens utsläpp.

Vad många däremot inte känner till, är vilka de andra bovarna är. Visste du till exempel att skoindustrin är en av de branscher som står för mest utsläpp? Skoindustrin står i dag för hela 1,3 procent av världens koldioxidutsläpp.

– Det är jättebra att människor reflekterar över sina resvanor och att många drar ner på sina flygresor. Men vi måste också fundera över vad vi har på fötterna. Skoindustrin är en ogranskad samt väldigt smutsig bransch, och om man dessutom väger in att en amerikan i snitt köper åtta par skor per år förstår man hur stor utmaningen är, säger Marie Thomasson, kommunikationschef på det Göteborgsbaserade skoföretaget Icebug.

Dubbel kompensation

Icebug har tillverkat löpar-, vandrings- och vardagsskor med grepp sedan 2001, och har länge fokuserat på att göra produkter med minimalt klimatavtryck. 2019 hade Icebug reducerat de egna utsläppen så pass mycket att man som första skoföretag i världen kunde bli klimatpositiva, vilket innebär att man kompenserar för mer CO2 än man släpper ut.

– Det bästa för klimatet hade varit att inte tillverka några skor alls, men våra skor behövs eftersom de räddar människor från att halka och gör det möjligt för alla att vara aktiva utomhus året runt. Och när koldioxidhalten i luften redan är för hög är det en självklarhet för oss att klimatkompensera. I dag kompenserar vi för 200 procent av våra utsläpp, det vill säga att om en sko står för 11 kilo CO2, så kompenserar vi för 22 kilo, säger Marie Thomasson.

Gör skor – av alger

Till våren 2020 har Icebug släppt en ny kollektion, som högst troligt är världens mest hållbara skokollektion. För att minimera utsläppen är till exempel all polyester i 70% av skorna gjord av återvunna PET-flaskor, och i flera av skornas mellansulor används en sorts skum som tillverkas av alger som hämtas från övergödda vattendrag. 13 procent av gummit i yttersulorna kommer också från återvunna gummirester från produktionen.

– 13 procent kan kanske tyckas lite, men just nu är det där gränsen går. Blandar vi i mer återvunnet gummi kommer sulorna antingen att slitas ut för fort eller så får skorna sämre grepp, och då är det inte aktuellt. Det finns inget ändamål i att göra mer hållbara skor om funktionen blir undermålig, säger Marie Thomasson, som också uppmuntrar andra företag i branschen att accelerera sitt hållbarhetsarbete:

– Alla vet att situationen är akut för klimatet, och det gör ingen större skillnad om det bara är vi som agerar. Klädindustrin har fått mycket uppmärksamhet för sin stora klimatpåverkan och det är förstås bra, men skoindustrin har kommit undan alldeles för lätt. Vi delar gärna med oss av hur vi gjort för att lyckas med vårt klimatarbete. Ju fler vi är som agerar, desto bättre är det.

Icebugs sommarkollektion 2020 består av sex löparskor och två vardagsskor och finns tillgänglig på icebug.se från och med 16 mars.

För mer information eller högupplösta bilder, kontakta Marie Thomasson på marie.thomasson@icebug.se.