Kollegialitet nödvändig för kunskapsverksamheter

Kollegialitet är en styrform där kunskap står i centrum. Den har traditionellt använts inom universitet och andra kunskapsbaserade verksamheter. Men den utmanas ständigt av andra styrformer på modet, inte sällan med det vinstdrivande företaget som modell. I den nya boken, Kollegialitet – en modern styrform klargör författarna vad kollegialitet är och ger sina förslag på hur den kan utvecklas. De argumenterar också för varför den är en nödvändig styrform.

Kollegialitet syftar till att beslut och handlingar i verksamheter ska grundas i vetenskaplig kunskap, evidens och argument. Det sker genom ett pågående prövande och kritiskt samtal och en granskning av verksamhetens kvalitet. Det är kunskapen som ska leda, inte andra intressen.

– I kollegiala processer deltar kunniga företrädare för verksamheten i att granska de kunskapsanspråk som ligger till grund för beslut. Därför behövs kollegiala organ i kunskapsbaserade verksamheter, säger Ulla Eriksson-Zetterquist, professor i företagsekonomi och föreståndare för Gothenburg Research Institute, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet som har skrivit boken tillsammans med Kerstin Sahlin, professor i företagsekonomi vid Uppsala universitet.

Men det finns problem och utmaningar för kollegialitet som styrform. Dels pekar författarna på en omfattande okunskap om vad kollegialitet är och att den, till skillnad från managementstyrning och byråkrati, inte underhålls med kurser, utbildningar och konsultverksamheter. Även utvecklingen mot så kallade multiversity där universitet integreras allt mer i samhället, innebär att kollegialitet ifrågasätts eftersom fler parter vill vara med och forma verksamheten. I boken pekar författarna på de här och flera andra faktorer som utmanar kollegialitet i dag.

– Men hellre än att överge kollegialitet när det blir problem bör den utvecklas. Vi visar i boken hur det kan göras, säger Kerstin Sahlin.

Om författarna:
Ulla Eriksson-Zetterquist är professor i företagsekonomi, inriktning management. Sedan 2012 är hon föreståndare vid det tvärvetenskapliga forskningsinstitutet Gothenburg Research Institute på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Kerstin Sahlin är professor i företagsekonomi, särskilt offentlig organisation vid Uppsala universitet. Hon är sedan 2013 huvudsekreterare för humaniora och samhällsvetenskap vid Vetenskapsrådet. Åren 2006–2011 var hon prorektor för Uppsala universitet.

Kontakt: Ulla Eriksson-Zetterquist, professor i företagsekonomi, 031-786 54 07, 031-786 56 19, ulla.eriksson-zetterquist@gri.gu.se

Ny bok ger svaret på hemligheten bakom världens bästa skolsystem17.9.2018 15:51Nyheter

I boken, Cleverlands – Vad skapar utbildning i världsklass?, ger Lucy Crehan en unik inblick i hemligheten bakom ett antal länders framgångar i PISA. Lucy Crehan var en brittisk lärare när hon tröttnade på förutsättningarna för sitt arbete och istället gav sig ut på en upptäcktsresa. Hon bestämde sig för att ta reda på sanningen bakom världens mest lyckade skolsystem, och göra det konkret och verkligt för alla, bortom statistik och grafer.

Prisregn över Studentlitteraturs författare5.9.2018 08:00Pressmeddelande

Studentlitteraturs författare prisas i tre av sex kategorier när läromedelsförfattarpriset Lärkan delas ut på Skolforum den 29 oktober. – Vi är mycket stolta över att så många av våra författare uppmärksammas med detta pris. Det är en bekräftelse på det arbete författarna lagt ner för att skapa högkvalitativa läromedel och visar på bredden i Studentlitteraturs utgivning, säger Studentlitteraturs VD, Stefan Persson.