Studentlitteratur AB

Kollegialt lärande i svensk skola – vad hände egentligen?

Dela
De senaste åren har kollegialt lärande blivit något av ett modeord i den svenska skolvärlden och många har hittat inspiration i Helen Timperleys bok Det professionella lärandets inneboende kraft. Samtidigt som professor Timperley kommer på efterlängtat Sverigebesök väcks frågan: Hur står det egentligen till med det kollegiala lärandet i den svenska skolan?

Under två veckor i juni kommer professor Helen Timperley från University of Auckland i Nya Zeeland till en fullbokad Sverigeturné, inbjuden av Studentlitteratur. Det är ett minst sagt efterlängtat besök. År 2013 kom hennes bok Det professionella lärandets inneboende kraft, med budskapet att lärare behöver arbeta tillsammans och med utgångspunkt i den specifika elevgruppens förutsättningar för att förbättra lärandet i skolan. Boken har blivit en bästsäljare i ett antal länder och under 2019 kommer en ny svensk utgåva med ett nyskrivet förord av Ulf Blossing, professor i pedagogik vid Göteborgs Universitet. Ett förord där han reflekterar över det kollegiala lärandets status i svensk skola.

De senaste åren har begreppet kollegialt lärande fått en bred spridning i den svenska skolvärlden. Timperely är navet i de olika moduler för kompetensutveckling som Skolverket byggt samt i vägledande dokument om skolutveckling och flera svenska böcker om kollegialt lärande har publicerats. Men betyder det att det kollegiala lärandet har fått ett verkligt genomslag ute på svenska skolor? Inte alls, hävdar Ulf Blossing, som tillsammans med Ann-Christine Wennergren även skrivit den aktuella boken Kollegialt lärande – resan mot framtidens skola.

Enligt författarna går förändringen av skolan långsamt och det kollegiala lärandet riskerar att mest ”läggas i skyltfönstret” för att visa upp en påstådd utveckling. Med sin bok vill de lyfta det kollegiala lärandet till det kraftfulla verktyg det kan vara.

– Vi vill att boken ska påverka invanda föreställningar om skola och lärande. Dessutom hoppas vi att den ska bidra till en tydlig väg framåt på resan mot det kollegiala lärandet i professionella gemenskaper. Exemplen i boken visar också att många skolor redan är på väg mot att forma framtidens skola, säger Ulf Blossing.

Under sitt Sverigebesök kommer Helen Timperley att besöka en rad svenska kommuner och den 18 juni möter hon Ulf Blossing och Ann-Christine Wennergren under en heldagskonferens i Helsingborg, arrangerad i samarbete mellan Studentlitteratur, Academedia och FoU Utbildning på Kommunförbundet Skåne. Temat är Professionellt lärande – för elevers lärande och välbefinnande och resulterar förhoppningsvis i många spännande tankar om framtidens skola.

Helen Timperley är professor i pedagogik vid University of Auckland i Nya Zeeland. Hon har lång erfarenhet av forskning kring professionellt lärande och är särskilt känd för sin modell ”den kunskapsbildande cirkeln”. Hennes bok Realizing the Power of Professional Learning från 2011 (på svenska Det professionella lärandets inneboende kraft) har fått stor spridning internationellt.

Ulf Blossing är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Han studerar skolors förbättringskulturer, bland annat med fokus på lärares samarbete och skolledares ledning samt hur den lokala organisationen kan stödja detta arbete. Ulf Blossing har publicerat ett antal böcker och är tillsammans med Ann-Christine Wennergren författare till den aktuella Kollegialt lärande – resan mot framtidens skola (2019).

Ann-Christine Wennergren är docent i pedagogik vid Högskolan i Halmstad och forskar om redskap och strukturer för skolutveckling i samverkan med förskolor, skolor och kommuner. Hon har tidigare medverkat i flera böcker, bl a Skolnära forskningsmetoder och Undersöka och utveckla undervisning.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Studentlitteratur AB
Studentlitteratur AB
Åkergränden 1
221 00 Lund

046-31 20 00https://www.studentlitteratur.se

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.

Följ Studentlitteratur AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB

Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.

Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye