Kollektivavtal klart med Paradox

Sveriges Ingenjörer och Unionen har tillsammans med techföretaget Paradox förhandlat fram kollektivavtal. Paradox blir därmed en av de första större arbetsgivarna med kollektivavtal i den svenska spelutvecklingsbranschen. "Avtalet med Paradox är ett fint exempel på hur kollektivavtal kan ge villkor anpassade till företags verksamheter. Det stärker arbetsgivare, medarbetare och bidrar till den svenska modellen", säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Sveriges Ingenjörer och Unionen har sedan en tid tillbaka gemensamt samtalat med både företaget och medlemmarna på arbetsplatsen. Sveriges Ingenjörer har även bildat en lokal akademikerförening som varit aktiva i dialogen. Nu har man enats om att teckna kollektivavtal.

- Spelbranschen är väldigt snabbrörlig och det är oftast de anställda som är bäst på att ha örat mot rälsen. Det medbestämmande för lokalföreningar som kollektivavtal ger är därför något som både företaget och de anställda tjänar på, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

- Det är extra glädjande att fler svenska techbolag ser fördelen med kollektivavtal. Förmågan att rekrytera teknisk spetskompetens är en avgörande framgångsfaktor. Paradox stärker med detta sitt arbetsgivarerbjudande gentemot ingenjörer och andra medarbetare, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

högskoleutbildade ingenjörer. Med närmare 156 500 medlemmar är det största
förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se

LAS-utredningens förslag gör alla provanställda på livstid1.6.2020 15:01:44 CESTPressmeddelande

Förslagen i Las-utredningen skulle urholka individens anställningsskydd och kraftigt rubba maktbalansen till arbetsgivarnas fördel. "I klartext leder det till att vi alla kommer att bli provanställda på livstid om utredningens förslag blir verklighet", säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer. Utredningen har misslyckats med att leva upp till direktiven. Nu måste politikerna hålla sitt löfte och låta parterna förhandla fram sitt förslag.