Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Under åren har konflikterna kring de skånska spåren avlöst varandra och i ett senare exempel bland annat lett till domstolsmål mellan SEKO-facket och utföraren Arriva. Vänsterpartiet menar att uppdelningen över flera aktörer skapar osäkerhet både för anställd personal och för resenärer.

- Vi vill på sikt se all kollektivtrafik i egen drift, först då kan vi säkra goda anställningsvillkor, god tillgänglighet och hög kvalitet i verksamheten för både personalen och passagerarna. Pågatågen är en bra start, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Region Skåne.

I samband med att regionen övertar driften vill Vänsterpartiet att utvärderingar och forskning skall knytas till utförandet, för att kontinuerligt kunna driva förbättringsarbete och tydligt se effekter inom driftsorganisationen.

- Regionen skall vara en trygg arbetsgivare – idag tvingas tågpersonal byta arbetsgivare efter upphandlingar och anställningstryggheten blir svagare. Kollektivtrafiken finansierar vi tillsammans, vi åker den tillsammans, och vi kan ha en stabil drift av den tillsammans, säger Linda Ekelund, Vänsterpartiets representant i Kollektivtrafiknämnden.

Motionen behandlades på fredagens möte med Kollektivtrafiknämnden. Den avslogs av mötet.

Linda EkelundRepresentant i Kollektivtrafiknämnden (V)

Vänsterpartiet stänger kontoren och medverkar i arbetsplatsstrejk för klimatet26.9.2019 12:00:00 CESTNyheter

Fredagen den 27/9 är det utlyst arbetsplatsstrejk för klimatet och Vänsterpartiet Skåne stänger igen kontoren och går med i demonstrationer över hela regionen. Det är FridaysForFuture som arrangerar strejken, en organisation som växt explosionsartat från Greta Thunbergs strejkande utanför Sveriges Riksdag 2018. Fredagen markerar slutet på en vecka som många kommuner nyttjat för att sätta ljuset på klimatfrågan.

Skånetrafiken ska finnas för de skånska invånarna – dialog måste bli verklighet24.9.2019 14:42:17 CESTPressmeddelande

Att det gjorts förändringar för skånska busslinjer har varit svårt att missa, inte minst på grund av de starka protester som resenärer och kommunpolitiker framfört i en strid ström som böljat över tidningarnas insändarsidor. Vad hände med att samverka med kommunerna och föra dialog med invånarna? Under dagens möte med Regionfullmäktige lyfte Vänsterpartiet frågan i en interpellation till Carina Zachau (M), ordförande i Kollektivtrafiknämnden.

V: Låt inte sommarstress på sjukhusen bli standard året runt!5.9.2019 11:37:18 CESTPressmeddelande

Under sommarmånaderna ska sjukvården fortsätta bedriva sjukvård samtidigt som all personal ska få ta ut sin semester. Att detta höjer stressen och pressen är inte en nyhet, i en situation där brist på vårdplatser och personal har varit vardag under lång tid. 2019 var heller inget undantag på de skånska sjukhusen och planeringen för sommarperioden har inneburit många stängda vårdplatser. Situationen har varit liknande runt om i landet och en återkommande trend har varit att de vårdplatser som stängs inför sommaren förbli stängda. Nu tar Vänsterpartiet initiativ till att ta fram en handlingsplan för att öppna de sommarstängda vårdplatserna.