Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Under åren har konflikterna kring de skånska spåren avlöst varandra och i ett senare exempel bland annat lett till domstolsmål mellan SEKO-facket och utföraren Arriva. Vänsterpartiet menar att uppdelningen över flera aktörer skapar osäkerhet både för anställd personal och för resenärer.

- Vi vill på sikt se all kollektivtrafik i egen drift, först då kan vi säkra goda anställningsvillkor, god tillgänglighet och hög kvalitet i verksamheten för både personalen och passagerarna. Pågatågen är en bra start, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Region Skåne.

I samband med att regionen övertar driften vill Vänsterpartiet att utvärderingar och forskning skall knytas till utförandet, för att kontinuerligt kunna driva förbättringsarbete och tydligt se effekter inom driftsorganisationen.

- Regionen skall vara en trygg arbetsgivare – idag tvingas tågpersonal byta arbetsgivare efter upphandlingar och anställningstryggheten blir svagare. Kollektivtrafiken finansierar vi tillsammans, vi åker den tillsammans, och vi kan ha en stabil drift av den tillsammans, säger Linda Ekelund, Vänsterpartiets representant i Kollektivtrafiknämnden.

Motionen behandlades på fredagens möte med Kollektivtrafiknämnden. Den avslogs av mötet.

Linda EkelundRepresentant i Kollektivtrafiknämnden (V)

Uteblivna budgetsatsningar för personal och jämlikhet – arbetet fortsätter med att skapa ett Skåne för alla18.6.2019 16:34:24 CESTPressmeddelande

Budgetdebatten för Skåne är nu avslutad. Vänsterpartiet ville investera en skattehöjning i verksamhet och personal och därigenom stoppa de nedskärningar som Alliansens budget innehöll. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur behöver finansieras, inte påläggas besparingar men Alliansens budgeten gick igenom. Vänsterpartiet kommer att fortsätta lägga förslag på lösningar som satsar på personalen och som bygger en jämlik utveckling i Skåne.

Vänsterpartiet satsar på välfärden och personalen – för ett mer jämlikt Skåne4.6.2019 11:30:00 CESTNyheter

Vänsterpartiet Skåne har släppt sin budgetmotion för 2020. Partiet vill investera en skattehöjning i verksamhet och personal och slopar därigenom de nedskärningar som Alliansens budget innehåller. Sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling och kultur finansieras i det regionala budgetförslaget som tar sikte på en tillgänglig och jämlik region – ett Skåne för alla.

Från högljudda krav på resurser till utförsäljning och eventuell flytt: Ingen Alliansfinansiering av palliativa i Trelleborg9.5.2019 15:34:30 CESTPressmeddelande

Under föregående mandatperiod var Alliansen i opposition och den palliativa avdelningen i Trelleborg ett favoritämne. Turerna har varit många, men avdelningen är fortsatt stängd. När man nu får chansen i minoritetsstyre väljer man dock inte att finansiera driften så att ett öppnande blir möjligt utan vill istället överlåta verksamheten på privata aktörer – utan krav på att den ens bör ligga i Trelleborg.

Alliansförslag om remisstvång speglar brister i det egna systemet9.5.2019 15:09:57 CESTPressmeddelande

Kostnaderna i den skånska sjukvården ligger redan efter första halvan av budgetåret långt över planerad nivå. En anledning är de privata vårdval som Alliansen infört och fortsätter att avsätta allt större del av sjukvårdsbudgeten åt – trots att kostnaderna skenar och personalen i den offentliga vården flyr en ohållbar arbetssituation. Vänsterpartiet menar att beräkningsmodellen i sig varit för smal, och vann idag gehör för sitt yrkande om att se över totalkostnaderna.