Kollektivt resande, kollektiv drift – V motionerar om att återta Pågatågen i regional regi

Det senaste året har det ett flertal gånger stormat kring Pågatågen. Tågsystemet ägs idag av Region Skåne medan drift och underhåll drivs av externa företag. Byte av operatörer, återkommande upphandlingar och en marknadsutsatt spårbunden trafik är osäkert, menar Vänsterpartiet som lagt en motion i Kollektivtrafiknämnden om att återta Pågatågen i egen regi.

Under åren har konflikterna kring de skånska spåren avlöst varandra och i ett senare exempel bland annat lett till domstolsmål mellan SEKO-facket och utföraren Arriva. Vänsterpartiet menar att uppdelningen över flera aktörer skapar osäkerhet både för anställd personal och för resenärer.

- Vi vill på sikt se all kollektivtrafik i egen drift, först då kan vi säkra goda anställningsvillkor, god tillgänglighet och hög kvalitet i verksamheten för både personalen och passagerarna. Pågatågen är en bra start, menar Sara Svensson, regionråd för Vänsterpartiet i Region Skåne.

I samband med att regionen övertar driften vill Vänsterpartiet att utvärderingar och forskning skall knytas till utförandet, för att kontinuerligt kunna driva förbättringsarbete och tydligt se effekter inom driftsorganisationen.

- Regionen skall vara en trygg arbetsgivare – idag tvingas tågpersonal byta arbetsgivare efter upphandlingar och anställningstryggheten blir svagare. Kollektivtrafiken finansierar vi tillsammans, vi åker den tillsammans, och vi kan ha en stabil drift av den tillsammans, säger Linda Ekelund, Vänsterpartiets representant i Kollektivtrafiknämnden.

Motionen behandlades på fredagens möte med Kollektivtrafiknämnden. Den avslogs av mötet.

Linda EkelundRepresentant i Kollektivtrafiknämnden (V)

Tel:0703-090 203