Kom och njut poesi och musik på lunchrasten

Nu är det dags. I det första av höstens tre Fönsterpoesi live från Lagerhuset, den 16 oktober kl.12.30, får vi möta två poeter med olika bakgrund och olika uttryck. Jörgen Lind och Segal Mohamed. Mellan deras framträdanden blir det munspel framfört av Åsa Gustafsson. Tag plats på parkeringen framför huset eller klicka in er på livestreamningen som sker via arrangemangets event på Facebook. Näringslivsgruppen Göteborg & Co är en av huvudpartners till Fönsterpoesi.

Fönsterpoesin har flera syften, ett är att sprida information om Göteborgs ansökan om att bli en av Unescos litteraturstäder, ett annat att rikta blickarna mot scenpoesin och det rika litterära liv som finns i Göteborg. Och så förstås att bjuda på lite kultur live såhär i coronarestriktionernas tid.

Tid: Fredag 16/10 kl. 12.30–ca 12.50

Plats: Framför Lagerhuset Heurlins plats 1 och livestreaming på Facebook (@Fönsterpoesi live)

Jörgen Lind är en väl etablerad poet. Han debuterade 1997 med diktsamlingen Ararat. Sedan dess har det blivit åtta ytterligare titlar, senast Åtel 2018. I november kommer en ny, Mott. Han har erhållit ett flertal stipendier och priser, bland annat Sveriges Radios lyrikpris och De Nios Vinterpris.

Segal Mohamed är en författare från Angered som också är verksam som scenkonstnär och dramatiker. Hon har drivit poesiskola och skapat och spelat i olika föreställningar som nominerats för årets ”Spot on” på Scenkonstgalan två år i rad. 2017 fick hon Angereds kulturpris och blev 2018 omnämnd som framtidens kulturhopp i GP. I fjol deltog hon som gästpoet på Kristianstadsbladets upplaga av "plats för poesi". Idag studerar hon dramatik på Teaterhögskolan i Malmö samt arbetar med sin diktsamling "Elefanten och Betonghuset".

Åsa Gustafsson är musiker, skådespelare, artist och dramatiker. Hon har en gedigen erfarenhet av många olika typer av scener och är även känd från radio. Hon har sjungit och spelat munspel i professionella sammanhang sedan 1990. 2017 utsågs hon till årets Lasse Dahlquiststipendiat. Hon har också bland annat belönats med Humorakademins och Scenkonstguidens priser.

De två kommande Fönsterpoesi live från Lagerhuset äger rum 23/10 och 30/10.

Fönsterpoesin är ett samarbete mellan Författarcentrum Väst, Kulturförvaltningen Göteborgs Stad (Frilagret, Kulturstrategisk avd., Stadsbiblioteket), Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, ABF, Folkets hus och Göteborgs Litteraturhus.

Kontakt och mer information:

• Författarcentrum Väst: Kristin Bjarnadottir, ordförande Författarcentrum Väst, kb.lyng@gmail.com 0709–747535
  • Louise Halvardsson, vice-ordförande och konferencier för Fönsterpoesin, louise.ha@gmail.com 0705–975336
  • Siri Reuterstrand, projektledare Fönsterpoesi, siri.reuterstrand@forfattarcentrum.se 0705–139068

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.