Kom och träffa våra JVM-hjältar!

Tre aktiva – tre JVM-guld. Efter ett intensivt och extremt framgångsrikt Junior-VM i Kenya kommer vår lilla trupp hem till Sverige redan under måndagen.

Svensk Friidrott skickade endast tre aktiva till Junior-VM i Nairobi. Trots det åkte truppen hem med makalösa tre guldmedaljer, ja nästan fyra ...

Härmed hälsas media välkomna till Arlanda för att möta två av våra JVM-hjältar: Maja Åskag och Oskar Edlund. (Gabriel Wallmark flyger hem via Kastrup, Köpenhamn.)

Maja Åskag (Råby-Rekarne FIF) bärgade tidigare i sommar en guldmedalj i både längd och tresteg på Junior-EM i Tallinn. I Nairobi vann hon en dubbel i samma grenar – fast nu på ett VM!

Även Gabriel Wallmark (Örgryte IS) hade ett JVM-guld i tresteg i färskt minne. Nu kan också han titulera sig juniorvärldsmästare.

De båda hopparna stod för fantastiska resultat och prestationer när det gällde som mest. Och det kan sannerligen sägas även om Oskar Edlund (Täby IS) som tog sig till JVM-final på 400 m häck och gick i mål först av alla – på supertiden 49.20. Vilt blågult jubel såklart, men i efterhand diskades tyvärr Oskar för en häckpassage som juryn ansåg felaktig.

I dag klockan 13.15 landar Maja Åskag och Oskar Edlund på Arlanda.
När och var mottagande/hyllning av Gabriel Wallmark sker är i skrivande stund inte klart.

Kontaktperson Arlanda – Mathias Karlsson, kommunikationsansvarig, som nås på mathias.karlsson@friidrott.se eller 0709-89 48 32.