Kommande lågkonjunktur slår mot handlarnas framtidstro

För femte månaden i rad uppvisar handlare inom detalj-, parti- och e-handeln pessimistiska framtidsförväntningar. Augusti månads Handelsbarometer visar att rekordhög inflation och stigande räntor i kombination med en lågkonjunktur i antågande, gör att många handlare nu rustar för vad som kan komma att bli en tuff höst.

Butikshandeln minskade med 3 enheter till ett indikatorvärde på 85,7, vilket är årets hittills lägsta nivå. Eftersom det neutrala indikatorvärdet är 100, innebär detta att handlare i fysisk butik i augusti 2022 fortsatt ser tydligt negativt på de kommande tre månaderna. I augusti 2021 var motsvarande indikatorvärde 106,4, så årets augustisiffra är drygt 20 enheter lägre.

- Sommarmånaderna är ofta starka köpmånader för handeln. När vi nu går mot höst är det vanligt att handlare inom sällanköpsvaruhandeln tror på något mindre försäljning. Men de tydligt negativa nivåerna just nu beror givetvis på hög inflation och höga räntor som ju är de största orosmolnen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Partihandeln är det segment som står för den minsta nedgången i månadens Handelsbarometer. Med en nedgång på 0,3 enheter landar indikatorvärdet på 87,3. Det är nästan 17 enheter lägre än augusti förra året.

- Även om partihandelns nedgång inte är lika stor som i de övriga segmenten så är det fortfarande pessimistiska vindar som blåser över lag. Vi ser en mindre uppgång från låga nivåer kring partihandlarnas framtidsförväntningar när det gäller antalet anställda, men vi tror inte att det är något trendbrott, säger Sofia Larsen.

E-handlarnas framtidsförväntningar är också av det pessimistiska slaget. En nedgång på 2,7 enheter gör att indikatorvärdet för segmentet blir 88,4. Likt för butikshandeln så är månadens indikatorvärde det lägsta för året.

- E-handeln drabbas likt butikshandeln av att man tror att konsumenter kommer att hålla hårdare i plånboken framöver. Konsumenternas köpkraft är helt enkelt inte lika stor längre, till följd av rekordhög inflation och stigande räntor, avslutar Sofia Larsen.

Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.