Kommande lågkonjunktur slår mot handlarnas framtidstro
Butikshandeln minskade med 3 enheter till ett indikatorvärde på 85,7, vilket är årets hittills lägsta nivå. Eftersom det neutrala indikatorvärdet är 100, innebär detta att handlare i fysisk butik i augusti 2022 fortsatt ser tydligt negativt på de kommande tre månaderna. I augusti 2021 var motsvarande indikatorvärde 106,4, så årets augustisiffra är drygt 20 enheter lägre.
- Sommarmånaderna är ofta starka köpmånader för handeln. När vi nu går mot höst är det vanligt att handlare inom sällanköpsvaruhandeln tror på något mindre försäljning. Men de tydligt negativa nivåerna just nu beror givetvis på hög inflation och höga räntor som ju är de största orosmolnen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Partihandeln är det segment som står för den minsta nedgången i månadens Handelsbarometer. Med en nedgång på 0,3 enheter landar indikatorvärdet på 87,3. Det är nästan 17 enheter lägre än augusti förra året.
- Även om partihandelns nedgång inte är lika stor som i de övriga segmenten så är det fortfarande pessimistiska vindar som blåser över lag. Vi ser en mindre uppgång från låga nivåer kring partihandlarnas framtidsförväntningar när det gäller antalet anställda, men vi tror inte att det är något trendbrott, säger Sofia Larsen.
E-handlarnas framtidsförväntningar är också av det pessimistiska slaget. En nedgång på 2,7 enheter gör att indikatorvärdet för segmentet blir 88,4. Likt för butikshandeln så är månadens indikatorvärde det lägsta för året.
- E-handeln drabbas likt butikshandeln av att man tror att konsumenter kommer att hålla hårdare i plånboken framöver. Konsumenternas köpkraft är helt enkelt inte lika stor längre, till följd av rekordhög inflation och stigande räntor, avslutar Sofia Larsen.
Svensk Handels Framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari2.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum