Kommentar: Arlas fortsatta klimatarbete
I dagarna har flera medier rapporterat att vi slutar klimatkompensera vårt ekologiska sortiment. Anledningen är att vi kraftigt skalar upp vårt klimatarbete och bedömer att pengarna gör större nytta ute på svenska gårdar och i resten av vår verksamhet, både för klimatet och för bönderna som äger Arla.

Vi fortsätter att klimatkompensera året ut så länge sortimentet finns i butik. Därefter kommer vi att fokusera på andra utsläppsminskande aktiviteter som ligger närmare gårdarna i Sverige. Exempelvis har vi infört en ny hållbarhetsersättning för att finansiera och motivera fler åtgärder som bidrar till att minska mjölkgårdarnas klimatutsläpp med 30 procent till 2030. Totalt öronmärks fem miljarder kronor om året till detta initiativ i kooperativets sju europeiska länder.
2019 lanserades Arlas ekoprodukter med Netto noll klimatavtryck, något som uppnås bland annat genom klimatkompensation. Efter en lång process där vi också gjort flera förtydliganden i marknadsföringen pågår nu en rättslig prövning av marknadsföringen av detta sortiment. Arla välkomnar att det utvecklas praxis för kommunikation av miljöpåståenden, men vi delar inte Konsumentombudsmannens bedömning att marknadsföringen var vilseledande.
Klimatkompensation kan aldrig ersätta ett aktivt arbete för att sänka de egna utsläppen. Men det har ett stort värde för att finansiera klimatprojekt runt om i världen. Detta har också lyfts fram i de globala klimatförhandlingarna. Arla har följt all den praxis som finns för klimatkompensation och investerat i certifierade och tredjepartsgranskade projekt. Och den klimatnytta som de klimatkompensationer Arla gjort de senaste tio åren i till exempel Kenya, Uganda och Indonesien motsvarar de klimatutsläpp som vårt ekologiska sortiment har gett upphov till.
Arlas mål att nå netto noll klimatavtryck för den svenska produktionen 2045 gäller även framöver. Vi fortsätter att arbeta mot våra vetenskapligt baserade mål som är i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål. Under 2023 kommer vi att anpassa målen i enlighet med den nya vägledningen för växthusgaser från jordbruk. Det är ett omfattande arbete som vi kan göra tack vare de ambitiösa klimatberäkningar som Arlabönderna gör på sina gårdar.
Mer om Arlas hållbarhetsarbete
Läs mer om Arlas nya hållbarhetsersättning som premierar klimatarbetet på gårdarna
Läs mer om den rättsliga prövningen av marknadsföringen av dessa produkter
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Bilder

Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. Arlas tolv mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Intresset för billig mat ökar dramatiskt20.1.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Med ett tufft ekonomiskt år i backspegeln har de flesta svenskar varit tvungna att se över sin ekonomi och göra aktiva val för att hushålla med sina pengar. På receptsidan Arla.se har man sedan september 2022 sett en ökning på över 400 procent av sökningar efter billiga recept, jämfört med samma period föregående år. Den minskade matbudgeten kan också vara ett hot mot folkhälsan.
Semifinalisterna utvalda i tävlingen Arla Guldko 20239.1.2023 09:16:19 CET | Pressmeddelande
Nu har semifinalisterna utsetts i Arla Guldko 2023 i kategorierna Bästa Matglädjeförskola, Bästa Matglädjeskola, Årets Frukostlyft samt Bästa Seniormatglädje. Syftet med tävlingen är att sätta ljus på vardagshjältar som lyckas skapa en verksamhet som genomsyras av matglädje. Nästa steg i tävlingen är jurygruppernas fortsatta arbete med att utse tre finalister i respektive kategori. Vinnarna koras slutligen vid den stora finalen den 8 maj 2023.
Mjölkpriset till Arlabönderna sänks vid årsskiftet29.12.2022 13:00:00 CET | Pressmeddelande
De senaste 15 månaderna har mjölkpriset till Arlabönderna höjts 12 gånger. Nu går priset ner för första gången sedan september 2021.
Kommentar: Så arbetar Arla för att samla in klimatdata och sänka utsläppen14.12.2022 08:07:34 CET | Nyheter
I dag rapporterar Sveriges Radio att Arla överdriver hur mycket våra klimatutsläpp på gårdarna har minskat sedan 2015. Vi beklagar att det inte funnits jämförbara data bakåt i tiden. Vi har de senaste åren utvecklat ambitiösa klimatberäkningar i hela kedjan. Det ger oss ett mycket bra verktyg framåt, men gör det tyvärr svårt att göra historiska jämförelser. Vi borde ha varit tydligare med det, men är stolta över allt det arbete som nu pågår för att både beräkna våra utsläpp och minska dem. Om vi hade inväntat perfekta uppgifter hade vi inte varit där vi är i dag med klimatarbetet.
Ny vd för Arla Sverige9.12.2022 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Cecilia Kocken, nuvarande chef för Arlas globala Foodservice-verksamhet, blir ny vd för Arla Sverige från och med den 1 april 2023. Hon ersätter Kai Gyllström.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum