Kommentar: Arlas fortsatta klimatarbete
Vi fortsätter att klimatkompensera året ut så länge sortimentet finns i butik. Därefter kommer vi att fokusera på andra utsläppsminskande aktiviteter som ligger närmare gårdarna i Sverige. Exempelvis har vi infört en ny hållbarhetsersättning för att finansiera och motivera fler åtgärder som bidrar till att minska mjölkgårdarnas klimatutsläpp med 30 procent till 2030. Totalt öronmärks fem miljarder kronor om året till detta initiativ i kooperativets sju europeiska länder.
2019 lanserades Arlas ekoprodukter med Netto noll klimatavtryck, något som uppnås bland annat genom klimatkompensation. Efter en lång process där vi också gjort flera förtydliganden i marknadsföringen pågår nu en rättslig prövning av marknadsföringen av detta sortiment. Arla välkomnar att det utvecklas praxis för kommunikation av miljöpåståenden, men vi delar inte Konsumentombudsmannens bedömning att marknadsföringen var vilseledande.
Klimatkompensation kan aldrig ersätta ett aktivt arbete för att sänka de egna utsläppen. Men det har ett stort värde för att finansiera klimatprojekt runt om i världen. Detta har också lyfts fram i de globala klimatförhandlingarna. Arla har följt all den praxis som finns för klimatkompensation och investerat i certifierade och tredjepartsgranskade projekt. Och den klimatnytta som de klimatkompensationer Arla gjort de senaste tio åren i till exempel Kenya, Uganda och Indonesien motsvarar de klimatutsläpp som vårt ekologiska sortiment har gett upphov till.
Arlas mål att nå netto noll klimatavtryck för den svenska produktionen 2045 gäller även framöver. Vi fortsätter att arbeta mot våra vetenskapligt baserade mål som är i linje med Parisavtalets 1,5-gradersmål. Under 2023 kommer vi att anpassa målen i enlighet med den nya vägledningen för växthusgaser från jordbruk. Det är ett omfattande arbete som vi kan göra tack vare de ambitiösa klimatberäkningar som Arlabönderna gör på sina gårdar.
Mer om Arlas hållbarhetsarbete
Läs mer om Arlas nya hållbarhetsersättning som premierar klimatarbetet på gårdarna
Läs mer om den rättsliga prövningen av marknadsföringen av dessa produkter
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Bilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Hon är Arlas nya jordbrukschef i Sverige17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. – Det ska bli jättespännande att arbeta i detta stora bondekooperativ. Jag ser verkligen fram emot att bidra i de viktiga ägarfrågorna inom Arla, säger hon.
Nio Arlabönder får guldmedalj av Kronprinsessan4.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Måndagen den 15 april vankas stor mjölkfest på Kungliga slottet i Stockholm. I år får 23 mjölkbönder, varav nio från Arla, guldmedaljer för mjölk av högsta kvalitet. Kronprinsessan delar ut medaljerna vid ceremonin.
Oförändrat mjölkpris för Arlabönderna27.3.2024 13:00:36 CET | Pressmeddelande
Priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla är oförändrat i april, både för konventionell och ekologisk mjölk. Svenska Arlabönder får dock drygt tre öre extra på grund av en valutaeffekt.
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen i nytt skolfrukostsamarbete26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete om skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras i dag ett digitalt verktyg för att hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering.
Nya pappersbägare sparar 32 ton plast om året21.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arlas gräddfil, crème fraiche och ekologiska turkiska yoghurt får nya femdecilitersförpackningar gjorda av papper. Det innebär att mängden plast minskar med drygt 32 ton per år – vilket motsvarar vikten av ungefär 19 personbilar.*
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum