Kommentar på vårbudgeten

I regeringens vårbudget finns flera bra krisinsatser för att rädda jobb och stötta företag. Samtidigt saknas ordentliga åtgärder för en framtidsinriktad nystart. Sveriges Ingenjörer efterlyser rejäla satsningar på högskolan för kompetensutveckling av yrkesverksamma.

Vårbudgetens krisstödåtgärder med satsningen på korttidsarbete som en bärande del är nödvändiga för att Sverige inte ska tappa viktig kompetens och konkurrenskraft.

– Möjligheten att korttidspermittera anställda kom till rekordsnabbt och tidigt under pandemin, genom samarbete mellan regeringen och arbetsmarknadens parter. Förutom att det behövs pengar måste myndighetshandläggningen av krisstöden påskyndas för att stöden verkligen ska vara till nytta. Det har vi och flera andra organisationer framfört till finansdepartementet, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Vårbudgeten saknar tillräckliga satsningar på kompetensutveckling inom högskolan. Förbundet menar att det behövs för en framtidsinriktad nystart, för att möta stora och nya behov av teknisk kompetens gällande bland annat klimatomställning, digitalisering och elektrifiering.

– Vi hade velat se fler framåtsyftande satsningar. Med teknisk kompetens i framkant kan Sverige lösa många stora samhällsutmaningar. En riktig kompetensreform för yrkesverksamma på högskolan skulle rusta landet för framtiden, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

– Den samlade finansieringen av högskolan behöver höjas för att möta de långsiktiga behoven av fort- och vidareutbildning för yrkesverksamma. Vi vill också att det införs ett kompetensutvecklingsavdrag för arbetsgivare och en ny och ändamålsenlig finansieringsmodell för utbildning riktad till återvändande studenter med behov av färsk spetskompetens, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 160 000 medlemmar det största inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se