Kommentar till Handelsanställdas förbunds rapport om bemanning i partihandeln

Martina Elfgren Lilja, tf Förbundsdirektör Bemanningsföretagen

Handelsanställdas förbunds senaste rapport ”bemanning i partihandeln” är en blandning av förutfattade meningar, missvisande påståenden och en negativ ideologisk inställning till inhyrning i allmänhet och till konsulter i synnerhet.

Det är ingen hemlighet att Handels under en lång tid försökt att kraftigt begränsa inhyrning av konsulter. Man refererar till konsulterna, vilka ofta är nyanlända och utlandsfödda, som ett "b-lag". I ljuset av detta är det inte svårt att förstå att de inhyrda medarbetarna inte vill vara fackligt anslutna när de förminskas av organisationen som borde vara deras företrädare. Att uttala sig kränkande om våra medlemmars medarbetare bidrar mer till att försämra kulturen och gemenskapen ute på arbetsplatserna än något annat. Det är den typen av uttalanden som framkallar det Handels säger sig vilja motarbeta.

Konsulterna inom partihandeln har kvalificerade arbeten på alla nivåer och för många är jobbet som konsult det första i en lång och framgångsrik karriär. Att ha konsult på CV:t är en utmärkt merit som ger möjlighet att se olika arbetsplatser och hitta en arbetsplats man trivs på. Vissa medarbetare stannar länge och medarbetarundersökningar visar att det beror på att de trivs med sina jobb.

Majoriteten av dagens konsulter har tillsvidareanställningar hos sina arbetsgivare det vill säga bemanningsföretaget. När de saknar en placering behöver de vara nåbara på telefon och de får ersättning oavsett om de arbetar eller inte. När Handels beskriver att livet som konsult gör det "omöjligt att planera" eller gör det omöjligt att umgås med familj och vänner bygger det på gamla fördomar om att inhyrda medarbetare behöver sitta hemma och vänta vid telefonen.

Handels vill föra i bevis med hjälp av medlemsundersökningar att konsulterna inte vill jobba som inhyrda. Bemanningsföretagens egna medarbetarundersökningar visar dock att 8 av 10 inhyrda medarbetare trivs mycket eller ganska bra på jobbet, och en majoritet skulle rekommendera jobbet till vänner och bekanta. Många har aktivt sökt sig till branschen efter rekommendationer från vänner och bekanta. Att jobba som konsult är med andra ord inte något man gör av tvång utan av egen vilja.

Om konsulterna i vissa sammanhang har mer monotona arbetsuppgifter än sina kollegor kan det bero på att vissa lokala fack ställer krav på kundföretagen att prioritera de egna medarbetarna på bekostnad av de inhyrda. En utveckling vi sett på fler än en arbetsplats.

Arbetsskador är mer vanligt förekommande bland unga män inom industri, lager och logistik som är nya på jobbet. Ibland är dessa konsulter, men det betyder inte att det är anställningsformen som är mer riskabel. Det riskfyllda är att vara ny på jobbet. Vi har under ett antal år arbetat tillsammans med Arbetsmiljöverket och Prevent för att på olika sätt stärka företagens arbetsmiljöarbete genom säkerhetschecklistor för både bemanningsföretaget och den som hyr in. Alla auktoriserade företag genomgår arbetsmiljöutbildning och branschen har ett arbetsmiljönätverk.

Arbetsskador är vanligast inom maskinindustri och i anslutning till truckar, och på dessa områden krävs samverkan mellan fack, arbetsgivare, myndigheter och andra aktörer för att gemensamt få ned skadetalen. Det är bekymrande att parterna på partihandelns område inte lyckats bättre med att reducera antalet truckolyckor. Detta uppenbara och allvarliga arbetsmiljöproblem beror dock inte på inhyrning utan har att göra med kultur och fysiska förutsättningar på existerande arbetsplatser. Detta behöver förändras.

Tvärtemot vad Handels hävdar så finns det en stark kultur av att anmäla arbetsskador i bemanningsföretag. Konsulterna är inte beroende av arbetsgivaren på samma sätt som de som kundföretagens egna anställda. Våra medlemsföretag bidrar därför istället till att öka anmälningarna på arbetsplatser. Detta är utmärkt, eftersom målet måste vara en skadefri arbetsmiljö i partihandeln.

Martina Elfgren Lilja

Tf Förbundsdirektör Bemanningsföretagen

Martina Elfgren Lilja, tf Förbundsdirektör Bemanningsföretagen

Prisregn över kompetensbranschens stjärnor12.10.2023 19:58:39 CEST | Pressmeddelande

Under Kompetensbranschens branschdag 12 oktober delades fem priser ut för att lyfta några av landets alla stjärnor inom kompetensförsörjning; Årets konsult inom tjänstemanna- respektive arbetaravtalet för bemanning, Årets konsultchef, Årets rekryterare och Årets omställningscoach. Det blev storslam för Adecco, som tog hem hela tre priser. De två andra stjärnorna jobbar för Randstad RiseSmart och Simplex Bemanning.

Årets konsult 2022 – Ayman Saado13.10.2022 18:38:33 CEST | Pressmeddelande

Under Kompetensföretagens branschdag torsdag den 13 oktober delades priset Årets konsult ut för tredje gången. Genom priset vill Kompetensföretagen lyfta och hylla en av alla de fantastiska konsulter som varje dag hjälper kundföretag runt om i landet. Årets vinnare är Ayman Saado, konsult hos auktoriserade bemannings- och rekryteringsföretaget Tranpenad. Ayman Saado utmärker sig genom ett inspirerande driv, hjälpsamhet och vilja att såväl utvecklas som att vara en del av kundens utveckling.

Årets konsult 2021 – Sandra Gardberg21.10.2021 18:01:40 CEST | Pressmeddelande

Under Kompetensföretagens branschdag torsdag den 21 oktober delades priset Årets konsult ut för andra gången. Genom priset vill Kompetensföretagen lyfta och hylla en av alla de fantastiska konsulter som varje dag hjälper kundföretag runt om i landet. Årets vinnare är Sandra Gardberg, konsult hos bemannings- och rekryteringsföretaget Qtym. Sandra utmärker sig genom en unik personlighet, driv, kompetens och engagemang.