Kommentar till Riksbankens beslut om höjd reporänta

Idag fattade Riksbanken beslut om att höja reporäntan från -0,25 procent till 0,00 procent. Så här kommenterar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings VD, Marcus Svanberg, räntehöjningen:

– Risken för räntehöjning har gjort köpare och säljare mer avvaktande, vilket pressat prisutvecklingen något under hösten. Vi räknar med att höjningen kan ge viss psykologisk effekt på köpviljan och leda till en kortsiktig inbromsning efter årsskiftet, säger Marcus Svanberg VD för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Stigande räntor i kombination med höga bostadspriser, och tuffa kreditvillkor påverkar främst de med minst marginaler - unga och ensamhushåll. Det är nu av största vikt att få till politiska överenskommelser för ökad rörlighet på bostadsmarknaden. Kraftigt sänkt flyttskatt och ändrade amorteringsregler är lämpliga nyårslöften för bostadsminister Per Bolund, säger Marcus Svanberg.

Pressbilder: Marcus Svanberg

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 175 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2018 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 47 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för fjärde året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2019.