Kommentar till (S) i Stockholm om privata vårdgivares medverkan under pandemin

I torsdagens DN Stockholm luftar (S) och (V) den felaktiga bilden att privata vårdgivare inte hjälper till i pandemin. Privata aktörer har stått för cirka 25 procent av covidvården i Stockholm. I Region Stockholm har 81 procent av alla vaccinationsdoser getts av en privat vårdgivare, i riket hälften.

Privata vårdgivare har under hela pandemin haft en tät dialog med sjukvården i Region Stockholm. Syftet har varit att just avlasta akutsjukvården. Vårdinsatser som inte kan vänta har flyttats över till privata vårdgivare som i vanliga fall bedriver planerad vård och medarbetare från privata vårdgivarna med anestesi- och intensivvårdskompetens har varit delaktiga på akutsjukhusen.

Medarbetare är dock inte några legoklossar som arbetsgivare kan flytta hur de vill. För oss som arbetsgivarorganisation och en del av den svenska modellen är det viktigt att de privata vårdgivarna lever upp till sitt arbetsgivaransvar. Att flytta medarbetare till regionens akutsjukhus är något som måste baseras på frivillighet och även i övrigt ska förutsättningarna vara tydliga. En ordning som (V) och (S) normalt står bakom.

Vi är fortfarande mitt uppe i pandemin. Låt fokus ligga på fortsatt samarbete och att olika verksamheter bidrar på flera sätt i vården. Det är så vi nyttjar sjukvårdssystemet optimalt.

Förbud mot remittering kan vara patientfarligt - Vårdföretagarna kommenterar utredningen angående privata sjukvårdsförsäkringar8.7.2022 10:58:24 CEST | Pressmeddelande

När den senaste utredningen om privata sjukvårdsförsäkringar presenterades kunde den inte finna att det förekommer undanträngningseffekter. Ändå gick regeringen vidare och tillsatte ytterligare en utredning för att förbjuda privata sjukvårdsförsäkringar. Detta trots att det kan vara patientfarligt och vårdköerna lär öka.

Vårdföretagarna ökar fokus på digitalisering och innovation – till satsningen knyts tidigare regionråd Daniel Forslund28.2.2022 18:46:37 CET | Pressmeddelande

Införandet av digitala vårdtjänster, nya journalsystem och välfärdsteknik inom äldreomsorgen är bara några exempel på innovationer som nu präglar arbetet i vård- och omsorgssektorn. För den nya satsningen har Vårdföretagarna anlitat Daniel Forslund som den 1 mars påbörjar ett uppdrag som senior rådgivare och utvecklingsansvarig för digitalisering, forskning, innovation och Life Science.

Vårdföretagarna släpper pandemirapport: 21 olika varianter av vård25.2.2022 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Snabb omställning, ökad digitalisering och en nära samverkan med regionerna lyfts fram av privata vårdgivare som framgångsfaktorer för att klara vården under pandemin. Men 21 regioner har agerat på 21 olika sätt vilket medfört olika förutsättningar och risk för en ojämlik vård. Vårdföretagarna samlar nu viktiga erfarenheter och lärdomar från pandemin i en rapport för att vi i framtiden ska klara den uppskjutna vården och för att rusta inför nästa pandemi.