Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Högtryck på bostadsmarknaden – fler villor säljs innan visning

I april steg villapriserna med 2 procent och har nu ökat med hela 19 procent det senaste året. Även fritidshuspriserna fortsätter stiga – upp 15 procent på årsbasis medan bostadsrättspriserna ökat med 10 procent. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Villor, fritidshus och stora bostadsrätter säljs allt snabbare, ofta redan innan det finns en publicerad bostadsannons på Hemnet. Jämfört med förra året ser vi att andelen bostäder som förmedlas före ordinarie visning har ökat med 20 procent, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

I april steg villapriserna i Stor-Malmö och Stor-Stockholm med 3 procent. I Stor-Göteborg och i riket som helhet ökade huspriserna med 2 procent. Priserna på villor har därmed stigit med 19 procent i landet under det gångna året. Störst uppgång finns i Jämtlands län och i Stockholms län där priserna gått upp med 25 respektive 22 procent under de senaste tolv månaderna. Även fritidshuspriserna fortsätter stiga i hela landet och har nu ökat med 15 procent på årsbasis.

– I vissa områden riskerar nu bostadspriserna att pressas upp till nivåer som inte är långsiktigt hållbara. Det är viktigt att den som vill flytta gör en tydlig budget och planerar för hur stigande räntor, återinförda amorteringskrav och förändrade arbetsförhållanden kan påverka hushållets ekonomi, säger Marcus Svanberg.

Bostadsrättspriserna låg stilla i april, men har under det gångna året ökat med 10 procent i landet som helhet.Störst prisuppgång återfinns i Värmland och på Gotland, där priserna stigit med hela 35 respektive 31 procent på årsbasis. Bland storstadsregionerna sticker Malmö ut, där priserna på bostadsrätter ökat med 16 procent de senaste tolv månaderna.

– Det görs fler bostadsaffärer än vanligt för säsongen och vi bedömer att den trenden kommer att hålla i sig även över sommaren. De flesta svenskar planerar för semester på hemmaplan, vilket ger mer tid till visningsbesök för den som går i flyttankar, säger Marcus Svanberg.

Här har bostadspriserna ökat mest under året:

Villor % Bostadsrätter % Fritidshus %
Jämtlands län +25% Värmland +35% Västmanland +25%
Stockholms län +22% Gotland +31% Södermanland +22%
Skåne +22% Stockholms län +24% Stockholms län +20%

Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på försäljningen av 35 529 bostadsrätter och 14 428 villor under februari 2021–april 2021. Tremånaderssiffran är en jämförelse november 2020–januari 2021. Årssiffran är en jämförelse mellan februari 2020–april 2020 och maj 2020–april 2021. Rikssiffrorna beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket. Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar. Prisstatistiken för fritidshus baseras på försäljningen av 6 618 fritidshus under maj 2020–april 2021 och utvecklingen jämförs med föregående 12-månadersperiod.

Så har villapriserna förändrats i storstäderna:

1 månad

3 månader

+ 19%

+ 22%

7 153 000 kr

+ 6%

+ 18%

+ 23%

Så har bostadsrättspriserna förändrats i storstäderna:

1 månad

3 månader

± 0%

Centrala Stockholm

+ 4%

+ 9%

± 0%

Centrala Göteborg

+ 5%

+ 4%

Centrala Malmö

+ 7%

+ 16%

+ 6%

+ 16%

Så har fritidshuspriserna förändrats i Sverige:

+ 15%

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 187 bobutiker och över 900 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2020 förmedlade företaget cirka 26 300 objekt till ett försäljningsvärde av 63,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för femte året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2020.