Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Oro för räntehöjning dämpar bostadspriserna

Bostadsrättspriserna sjönk med 1 procent i november. En genomsnittlig bostadsrätt kostar nu 2,6 miljoner kronor eller 38 705 kronor per kvadratmeter. Villapriserna förblev oförändrade och snittpriset uppgår nu till 3,2 miljoner kronor. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– En stabil marknad med balans mellan köpares och säljares prisförväntningar gör att många vågar byta bostad. Samtidigt skapar förvarningar om en höjd reporänta mer oro än tidigare, vilket tillfälligt håller tillbaka priserna. Kommande räntehöjningar och konjunkturutvecklingen kan dock bli utmanande för bostadsmarknaden på sikt, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Centrala Stockholm är den enda av storstadsregionerna som visar på en ökning av bostadsrättspriserna den gångna månaden med en uppgång på 1 procent. I Stor-Malmö och centrala Göteborg sjönk priserna med 1 procent i november. I övriga regioner låg priserna stilla. På helårsbasis har bostadsrättspriserna stigit med 4 procent i riket som helhet.

– Höga bostadspriser, stigande räntor och tuffa kreditvillkor påverkar främst de med minst marginaler – unga och ensamhushåll. Därför är det av största vikt att få till politiska överenskommelser för ökad rörlighet på bostadsmarknaden. Här bör ändrade amorteringsregler och kraftigt sänkt flyttskatt vara i fokus, säger Marcus Svanberg.

I samtliga storstadsområden, utom Stor-Göteborg, låg villapriserna stilla den senaste månaden. Här visar villapriserna en uppgång med 1 procent. På riksnivå förblev priserna oförändrade i november, likaså under de senaste tre månaderna. På helårsbasis har villapriserna i Sverige stigit med 4 procent.

Bostadspriser i övriga landet

I Örebro län har bostadsrättspriserna stigit mest i landet det gångna året, med en ökning på 11 procent. I Kalmar län har bostadsrättspriserna sjunkit mest under samma period med en tillbakagång på 5 procent. De senaste 12 månaderna har villapriserna ökat mest i Västerbotten – upp 9 procent och på Gotland har villapriserna sjunkit mest det gångna året, med en nedgång på 2 procent.

Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på försäljningen av 32 438 bostadsrätter och 16 435 villor under september 2019 – november 2019. Tremånaderssiffran är en jämförelse med juni 2019 – augusti 2019. Årssiffran är en jämförelse mellan september 2018 – november 2018 och september 2019 – november 2019. Rikssiffrorna beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket. Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Så har bostadsrättspriserna förändrats i storstäderna:

Region

Stor-Malmö

+ 7%

4 336 000 kr

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 175 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2018 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 47 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för fjärde året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2019.

Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: Goda förutsättningar för boprisökningar till våren14.1.2020 08:01:00 CETPressmeddelande

Villapriserna sjönk med 1 procent i december och snittpriset uppgår nu till 2,9 miljoner kronor. Bostadsrättspriserna förblev oförändrade under perioden. En genomsnittlig bostadsrätt kostar nu 2,6 miljoner kronor eller 37 435 kronor per kvadratmeter. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Ny analys av bostadsmarknaden i Sveriges län under de senaste 20 åren visar: Prisuppgången på bostäder bromsade in under 10-talet7.1.2020 07:17:00 CETPressmeddelande

Prisuppgången på bostadsrätter under 2010-talet var betydligt lägre än decenniet innan. Bostadsrättspriserna ökade med 151 procent under perioden 2000–2009, att jämföra med en uppgång med 70 procent mellan 2010–2019. Det visar en ny analys som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling gjort av data från Svensk Mäklarstatistik.

Ny kartläggning inför jul- och nyårsresorna till fjällen visar: Het marknad för fjällstugor – här ökar priserna mest18.12.2019 07:17:00 CETPressmeddelande

Älvdalens kommun står för den största prisuppgången på fjällstugor de senaste fem åren, medan Åre är den fjällkommun där priserna stigit minst. Antal sålda fjällstugor har ökat mest i Malung-Sälen, visar en ny kartläggning som gjorts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling med siffror från Svensk Mäklarstatistik.