Kommentar till vårändringsbudgeten - Kompetenskrisen kräver samverkan

Martina Elfgren Lilja, tf Förbundsdirektör Bemanningsföretagen

– Regeringens vårändringsbudget beskriver åter kompetensbrist och arbetslöshet parallellt - detta verkar vara det nya normalläget på svensk arbetsmarknad. Det är uppenbart att bemannings-, omställnings- och rekryteringsföretags tjänster är underutnyttjade av Arbetsförmedling och offentlig sektor i detta läge, kommenterar Bemanningsföretagens tf. Förbundsdirektör Martina Elfgren Lilja.

40 procent av svenska företag har svårt att hitta kompetens. Stora delar av offentlig sektor har svårt att hitta nyckelkompetens. Samtidigt är arbetslösheten fortsatt hög för grupper med svag förankring på arbetsmarknaden. Regeringens satsningar på etablering i vårändringsbudgeten går direkt till Arbetsförmedlingen.

– Det är våra företags tjänster som efterfrågas när man anställer nyanlända eller icke svensktalande personer på arbetsmarknaden idag. Det är inte minst etableringsjobben ett kvitto på, där de privata arbetsgivarna kräver att våra företag ska sköta matchningen, fortsätter Elfgren Lilja.

– Medarbetare i bemanningsföretag har kollektivavtal, och tillsvidareanställning är normen. Bemanningsföretag ökar därför tryggheten och är en garant för goda anställningsvillkor för grupper som har svag arbetsmarknads-anknytning. Regeringens beskrivningar pekar dessvärre på bristande kunskap om detta och om vad som skapar trygghet på den moderna arbetsmarknaden. Vi hoppas dock att kommuner och landsting och Arbetsförmedlingen ser vikten av samverkan i detta pressade arbetsmarknadsläge, avslutar Elfgren Lilja.

Martina Elfgren Lilja, tf Förbundsdirektör Bemanningsföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Kommentar till Handelsanställdas förbunds rapport om bemanning i partihandeln5.4.2018 11:11Nyheter

Kommentar till AVSIKTSFÖRKLARING mellan regeringen, LO, Unionen och Svenskt Näringsliv6.3.2018 13:31Pressmeddelande

Arbetsgivare och fackförbunden tog i höstas initiativ till en ny anställningsform, etableringsjobb, för att få fler nyanlända i arbete. En anställningsform som ska möjliggöra för personer, som står långt från arbetsmarknaden, att få ett jobb. Nu tas nästa steg i samarbetet genom att arbetsmarknadens parter och regeringen nu är överens om den nya anställningsformen. Tyvärr hålls Bemanningsföretag fortfarande utanför överenskommelsen. Men nu får Arbetsförmedlingen uppdraget att i samarbete med parterna utarbeta en modell som ger de privata matchningsaktörerna uppgiften att matcha till etableringsanställningarna. - Vi välkomnar Regeringens initiativ att se att det är våra medlemmar som, i högre utsträckning än Arbetsförmedlingen, kan klara jobbet att matcha kompetens till den nya anställningsformen, säger Martina Elfgren Lilja, tf Förbundsdirektör på Bemanningsföretagen. Arbetslösheten bland utlandsfödda är 22 procent och fortsätter öka. Tröskeln in på arbetsmarknaden är för hög idag och