Kommer Biden till Bryssel för att avveckla ståltullarna?

I TV4-nyheterna kommenterar Mathias Ternell, handelspolitisk direktör på Jernkontoret, Bidens besök i Bryssel. Han förväntar sig att USA och EU har kommit överens om avvecklade ståltullar innan 2021 är över.

Bild från TV4-nyheternas reportage om ståltullar.

Idag besöker USA:s president Joe Biden Bryssel. En viktig punkt på agendan i Bidens möte med EU:s toppolitiker är USA:s ståltullar.

I Nyheterna på TV4 beskriver Mathias Ternell, handelspolitisk direktör på Jernkontoret, vad svensk järn- och stålindustri förväntar sig av president Bidens besök.

– Jag tycker att det ser ganska bra ut och att Biden signalerat att han vill ha allianser. Han har närmat sig internationella institutioner och han vill återskapa goda relationer med EU, säger Mathias Ternell.

Förhoppningar om avvecklade ståltullar inom ett år.

– Jag hoppas och förväntar mig att USA och EU kommer överens om att slopa ståltullarna innan året är slut. En avveckling av tullarna är oerhört viktigt för den svenska stålindustrin som har tappat ungefär 10 procent av värdet på exporten till USA, säger Mathias Ternell.

Joe Biden har inte själv kommenterat ståltullarna.

Ta del av hela nyhetsinslaget via TV4 Play.
Reportaget om ståltullarna  startar 14.35

Bild från TV4-nyheternas reportage om ståltullar.

Annika Roos tar över som vd på Jernkontoret2.7.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

I början av 2022 tar Annika Roos över som vd på Jernkontoret. Annika är idag chef för Powder-verksamheten inom Sandvik. Hon är väl förankrad i stålbranschen och har siktet inställt på hållbar tillväxt och stärkt konkurrenskraft. Annika Roos tar över en expertorganisation som arbetar i nära samverkan med både järn- och stålföretagen och viktiga intressenter inom akademi, politik och myndigheter.

Ett av världens största forskningsprogram för stål har lanserats21.6.2021 09:27:10 CEST | Pressmeddelande

Rachel Pettersson, forskningschef på Jernkontoret, berättar om European Partnership for Clean Steel, ett forskningsprogram som syftar till att främja omställning av europeisk stålindustri till klimatneutralitet med bibehållen konkurrenskraft. Svensk stålforskning ligger långt fram och har goda möjligheter att ta del av programmet. Nu väntar fokuserat arbete för att ta del av cirka 100 miljoner euro per år i forskningsmedel.

Jernkontoret tar upp kampen för ett reviderat IED som främjar omställning16.6.2021 10:04:04 CEST | Pressmeddelande

Mellan åren 2020 och 2023 revideras EU:s Industriutsläppsdirektiv, IED. Direktivet syftar till att minska industrins påverkan på människa och miljö och den pågående revideringen ska göra IED kompatibelt med övrig politik på angränsande områden. Framtagna förslag inom revideringen riskerar dock att hindra den viktiga och nödvändiga omställningen till en hållbar industri. I en ny fallstudie visar Jernkontoret på vilka konsekvenser förändringsförslagen kan få för svensk järn- och stålindustri.