Kommer ungdomarna tillbaka? 900 miljoner önskas i stöd för återstart 2022-2024

Inställda tävlingar och träningar, ungdomar som inte kunnat idrotta, ledare som lämnat, föreningar som ekonomiskt går på knäna. Men också motståndskraft, förändringsvilja och utveckling. Idag presenterar Riksidrottsförbundet rapporten Ett år med corona.

Foto: Peter Holgersson, Bildbyrån

Ett år efter att coronapandemin slog till mot Sverige är restriktionerna fortsatt mycket begränsande för idrottsrörelsen. De omfattande negativa ekonomiska effekterna som kunde ses under våren och sommaren 2020 finns kvar, men har minskat något över tid.

Däremot har de negativa konsekvenserna av inställd och begränsad idrottsverksamhet vuxit tillsammans med oron för att många inte kommer tillbaka till idrotten när den väl kan starta igen. Oron är särskilt stor för ungdomar och unga vuxna som inte fått träna eller tävla på lång tid och dessutom haft distansundervisning eller hemarbete.

– Coronapandemin har lett till stora revor i idrottsrörelsen. Revor som riskerar fortsätta växa. Det kommer ta lång tid innan vi kan hissa alla idrottsrörelsens segel igen. Jag räknar med att i mitten av juni kunna lägga fram en plan för återstart och behov av stöd till idrottsrörelsen på 900 miljoner kronor för perioden 2022 till 2024, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Frustrationen över trubbiga och svepande restriktioner har varit stor och vuxit över tid. Även om idrottsrörelsen i stort har varit lojal mot restriktionerna för att minska risken för smittspridning har trovärdigheten ifrågasatts ju längre pandemin har fortgått och verksamheter som hindrats trots i vissa fall liten risk för smittspridning.

– Att bekämpa pandemin har alltid varit första prioritet. Men det måste ske med rimlighet och förnuft. Regeringen och Folkhälsomyndigheten har några steg kvar för att ta bort de allra trubbigaste restriktionerna, säger Björn Eriksson.

Det positiva är att många föreningar har anpassat sin verksamhet, hållit igång med alternativ träning, hittat nya former för både digitala tävlingar och digital utbildning. Vissa idrotter har mött nya målgrupper, inte minst de idrotter som har sin idrottsarena i naturen.

– Även om vi är hårt drabbade har vi stått pall för pandemin. Vi har visat att vi är en folkrörelse i ordets bemärkelse. Alla våra miljontals engagerade som har ansträngt sig för att minska risken för smittspridning och samtidigt följa vår passion att tillsammans hålla igång idrotten och få föreningen att klara sig genom krisen. Jag är stolt över att vi är en rörelse att lita på och som gör Sverige starkare, säger Björn Eriksson.

Sammantaget ser Riksidrottsförbundet med stor oro på att alltför många, i synnerhet barn och ungdomar, inte kommer att hitta tillbaka till idrotten efter pandemin. Dessvärre är risken att de barn och ungdomar som kanske behöver idrotten allra mest kommer att vara de som inte kommer tillbaka till idrotten och att de föreningar som tidigare har lockat den målgruppen kommer vara kraftigt försvagade.

Här kan du läsa rapporten Ett år med corona

Här kan du läsa UNgdomsbarometerns rapport om året som gått (länk)

Här hittar du kommunundersökningen 2021

Foto: Peter Holgersson, Bildbyrån

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.

Anpassningar av lag föreslås för lättnader för motionslopp och publik14.6.2021 14:55:49 CEST | Pressmeddelande

Regeringen presenterade idag ett förslag till ny begränsningsförordning. Förslaget skickas idag på remiss och beslut väntas efter midsommar och förändringarna ska gälla från den 1 juli. Regeringen ser att idrotter på väg, vatten och i skog kan ta emot fler än vad nuvarande reglering tillåter. Regeringen ökar också möjligheterna att ta emot mer publik på arenor med flera sektioner.