Kommerskollegium lanserar nyhetsbrev för företag

Nyttan står i fokus när Kommerskollegium startar nyhetsbrev för företag. Första numret bjuder bland annat på tips om hur företag kan förbereda sig inför brexit.

Kommerskollegiums nyhetsbrev - Utrikeshandelsnytt

- Nyhetsbrevet är snabbt och enkelt att ögna igenom. Läsaren kan se om där finns något som berör företaget och som han eller hon vill fördjupa sig i, säger Ingrid Lindeberg som är redaktör för nyhetsbrevet.

Företag, stora som små, med befintlig eller planerad internationell handel, och i alla tänkbara branscher, kan ha glädje av nyhetsbrevet.
- Vi hoppas att det ska underlätta för företag att handla över gränser. Men också att de får upp ögonen för hur de kan ta tillvara sina möjligheter, exempelvis genom kommande frihandelsavtal, säger Ingrid Lindeberg.

Flera ämnen som nyhetsbrevet kommer att titta på framöver: frihandelsavtalet med Japan, mer om brexits påverkan på svenska företag och tips på var företag kostnadsfritt får hjälp att lösa krångligheter inom EU (Solvit). Och inom EU står bland annat e-handel och dataöverföring på lagstiftningsagendan, så de områdena kommer också att behandlas. Tre till sex nummer per halvår bedöms nyhetsbrevet komma ut.
- Det är företagsnyttan som avgör utgivningstakten; nyhetsbrevet kommer ut när det finns något aktuellt att berätta om, avslutar Ingrid Lindeberg.

Vill du prenumerera på Utrikeshandelsnytt - Kommerskollegiums nyhetsbrev för företag? Anmäl dig här

Så har handelshinder efter finanskrisen påverkat Sveriges och EU:s export12.12.2017 08:30Pressmeddelande

Har handelshinder som införts i kölvattnet av finanskrisen påverkat Sveriges export? Enligt en ny rapport, beställd av Kommerskollegium av professor Simon Evenett och Dr. Johannes Fritz vid University of St. Gallen är svaret ja i relation till Kina, men nej i relation till USA och Japan. Handeln inom EU förefaller inte ha påverkats av handelshindrande eller handelssnedvridande åtgärder som införts sedan finanskrisen.