Kommerskollegiums brexitrapport klar - Svenska intressen inför förhandlingarna

Prioritera de övergripande frågorna för att underlätta all handel med Storbritannien – så gynnas svenska intressen bäst. Den slutsatsen drar Kommerskollegium efter att på regeringens uppdrag analyserat sektorer där Sveriges handelsförbindelser med Storbritannien är mer omfattande än övriga EU-länders.

- Det blir svårt att ersätta den enkelhet som finns i handeln mellan Storbritannien och Sverige med något som ens närmar sig vad vi har idag. Det handlar inte bara om enskilda sektorer som bilar, trä och papper utan om de mer övergripande regelverken som gör det möjligt att exempelvis flytta personer eller data och leverera tjänster till Storbritannien. Det drabbar svenska företag brett, säger Anna Stellinger, generaldirektör för Kommerskollegium.

Jämfört med andra EU-länder har Sverige omfattande handel med Storbritannien inom många branscher och sektorer. Kommerskollegiums analyser av vissa sektorer som kan klassas som särskilt svenska intressen visar att de problem som kan uppstå efter brexit i många fall inte bara gäller dessa branscher. Undantaget gäller motorfordonssektorn där tullar på mellan 10 och 22 procent kan väntas om det inte förhandlas fram ett avtal.

Kommerskollegium har undersökt hur stor handeln är med Storbritannien inom olika sektorer, hur stort förädlingsvärdet är och var jobben skapas. Utifrån detta listas prioriterade sektorer för svenska intressen. I utredningen går Kommerskollegium även igenom de regelverk och samarbeten som krävs för att handeln mellan Storbritannien och Sverige ska bli så lite påverkad som möjligt av brexit.

Länk till rapporten - Efter Brexit

Frågor besvaras av Anna Stellinger. Hon nås på telefon 08 - 690 49 90

Presskontakt: Ingrid Lindeberg, 08-690 48 66, 073-424 48 66, ingrid.lindeberg@kommers.se

Kommerskollegium publicerar frågeunderlag för företag inför brexit29.10.2018 14:32Pressmeddelande