Kommunal: Bristen på sommarvikarier är stor

Sommarbemanningen i äldreomsorgen väntas vara ansträngd. Det visar en ny enkätundersökning som fackförbundet Kommunal gjort.
Förbundsordförande

I enkäten anger 3 av 4 svarande (73 procent) att tillgången till sommarvikarier kommer att vara antingen otillräcklig eller katastrofal. 1 av 5 anser att den kommer att vara katastrofal. Bara 2 procent anser att situationen är bra.

–År efter år får vi samma larmsignaler. Ändå verkar sommaren komma som en överraskning för arbetsgivarna som inte är benägna att lösa problemet innan det uppstår igen. Jag kan konstatera att personalen i äldreomsorgen står inför en tuff sommar. Så här får det inte fortsätta, säger Malin Ragnegård, ordförande i Kommunal.

Äldreomsorgen lider av en kronisk underbemanning och det finns inte tid för återhämtning för personalen.

–Äldreomsorg ska utgå från de äldres behov, och personalen ska ha rimliga förutsättningar att tillgodose dessa behov. Men ska vi ha en trygg äldreomsorg som utgår från de äldres behov krävs en permanent höjning av äldreomsorgens bemanning, oavsett insats, säger Malin Ragnegård, ordförande i Kommunal.

Information om undersökningen:  287 fackliga representanter i Sveriges kommuner (en per kommun) uppmanades mellan 6 maj och 24 maj 2022 via e-post att svara på en webbaserad enkät. Efter 2 påminnelser hade 67 procent svarat (193 svarande / 287 mottagare). Svarsfrekvens 67 procent (193 / 287).

Fråga: Hur bedömer du att tillgången till sommarvikarier kommer vara under juni-augusti i år?

Svar:

Förbundsordförande

Larmen inifrån förskolan: nedskärningarna drabbar barnens hälsa11.3.2024 13:06:00 CET | Pressmeddelande

Läget är pressat för många av Sveriges kommuner och nu förbereder sig personalen inom skola och förskola för den våg av nedskärningar som väntas i år. Nu kommer larmen inifrån om att nedskärningarna riskerar att leda till att läroplanen inte efterlevs. Personalen är även oroliga för att besparingarna i verksamheten kommer leda till sämre mående och hälsa hos barnen. Det visar en enkät som fackförbundet Kommunal gjort.