Kommunal: Britt-Marie ska kunna leva på sin pension

Under torsdagen presenterade Ardalan Shekarabi åtgärder för ökad trygghet för äldre. Framförallt en ny trygghetspension, som riktar sig till de personer som slitit ut kroppen och närmar sig pension. Åtgärder som ligger väldigt nära Kommunals förslag om en ”Britt-Marie pension”.

Förbundsordförande

- Det är en stor seger för medlemmarna i Kommunal att regeringen äntligen hörsammar våra krav på ett rimligare regelverk för sjukersättning, som idag är OECDs hårdaste. Det är en fullständigt nödvändig ventil för dem som blir sjuka i slutet av sitt yrkesliv, säger Tobias Baudin.

Idag prövas den som blir sjuk i slutet av sitt yrkesliv och måste söka sjukersättning mot hela arbetsmarknaden, oberoende vilket yrke du tidigare haft. Regelverket för sjukersättning gör heller ingen skillnad mellan om den som söker sjukersättning befinner sig i början, mitt i eller i slutet av sitt yrkesliv.

- Den som blivit sjuk i slutet av sitt yrkesliv ska självklart kunna få sjukersättning utan att behöva pröva sin arbetsförmåga mot hela arbetsmarknaden eller tvingas ta ut sin pension i förtid och riskera livslång fattigdom. Det är en fråga om anständighet, säger Tobias Baudin.

Kommunals förslag om en ”Britt-Marie-pension” innebär att den som har jobbat länge i ett fysiskt krävande arbete ska kunna gå i pension innan kroppen ger upp och de blir tvungna att söka sjukersättning.

- Dagens presenterade åtgärder är utan tvekan ett rejält steg i rätt riktning mot en ”Britt-Marie pension”. Det kommer göra stor skillnad för inte minst medlemmarna i Kommunal som tar ett oerhört stort ansvar för att Sverige – både i vardag och i kris, säger Tobias Baudin.

Förbundsordförande

Kommunal: Bra steg mot en mänskligare sjukförsäkring8.9.2021 15:14:27 CEST | Pressmeddelande

Under onsdagen presenterades regeringens budgetförslag med koppling till sjukförsäkringen. Bland annat föreslås att 365-dagars regeln monteras ned och att arbetsförmågeprövning för sjukpenning förändras från 62 års ålder. Regeringen meddelar också att man kommer tillsätta en utredning för att se över behovet av att ändra i karensavdraget till exempel för kontaktyrken inom hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen.

Kommunal kommenterar regeringens utredningar om trygghet och omställning7.6.2021 16:02:12 CEST | Pressmeddelande

Idag överlämnades resultatet av de tre parallella utredningarna om genomförandet av den överenskommelse om trygghet och omställning som Kommunal, If Metall, PTK och Svenskt Näringsliv slöt i december förra året. De tre utredningarnas uppdrag har varit att omsätta parternas principöverenskommelse till lagstiftning och på de tre områdena anställningsskydd och tillhörande frågor, en ny omställningsorganisation som ska erbjuda och finansiera grundläggande omställnings- och kompetensstöd samt ett nytt och parallellt offentligt studiestöd. - Nu finns det reformförslag som skulle stärka visstidsanställdas trygghet på arbetsmarknaden, skapa ett robust paket kring omställning och utbildning och skapa ordning och reda när det gäller missbruket av ofrivilligt sänkt sysselsättningsgrad. Detta är ett rejält steg på vägen mot ökad trygghet för medlemmarna i Kommunal, säger Tobias Baudin förbundsordförande Kommunal Förslagen i utredningen Ett nytt och parallellt offentligtstudiestöd innebär att det a