Kommunal: Det ska synas på pensionen att man har arbetat ett helt yrkesliv

Idag släpper Kommunal sin rapport ”Pension för mödan”. I rapporten redovisas konsekvenserna för medlemmarna i Kommunal samt ett antal långsiktiga förslag på lösningar för både hållbara och rättvisa pensioner.

Det är snart 25 år sedan pensionssystemet gjordes om. Syftet var att få ett pensionssystem som var mer ekonomiskt hållbart och rättvist. Rapporten tar sin utgångspunkt i att det ska synas på pensionen hos alla att de har jobbat ett helt yrkesliv. Så är det inte idag. För majoriteten av medlemmarna i Kommunal är risken överhängande att ett helt yrkesliv gör ett mycket litet avtryck i pensionskuvertet. Pensionen blir knappt större än om de inte jobbat alls eller bara lite.

-          Det ska synas i pensionskuvertet hos alla att de har jobbat ett helt yrkesliv – även de som haft en arbetarlön, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

-          Kommunal presenterar idag fem förslag på hur pensionsfrågan kan lösas. Det är dags att pensionsgruppen, med Ardalan Shekarabi (S) i spetsen, gör om – och gör rätt, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

I Pension för mödan presenterar Kommunal också ett antal förslag på lösningar:

1. En friskare arbetsmiljö. Det ska vara möjligt att orka jobba så länge som krävs för att få en pension som är anständig. Det kräver en god arbetsmiljö med bättre balans mellan krav och kontroll i arbetet.

2. Regelverket i sjukförsäkringen måste förändras och åldersgränserna måste höjas. Rätten till sjukersättning, sjukpenning och A-kassa ska självklart följa med pensionsåldern uppåt och hänsyn till bland annat ålder måste tas i sjukförsäkringen. Det ger möjlighet att vänta med att ta ut pension och därmed få en högre pension.

3. Ett långt arbetsliv ska ha betydelse för pensionens storlek. Högre pensionsavgift i kombination med att man får behålla grundskydd vid högre inkomstgrundad pension är en lösning. Det ska självklart inte ske genom att de fattigaste pensionärerna får mindre.

4. Öka möjligheterna att skjuta upp uttag av ålderspension. För pensionens storlek spelar de sista åren i arbetslivet större roll än de första. Kommunals medlemmar börjar ofta arbeta tidigt och arbetar i fysiskt ansträngande arbeten, medan möjligheten att arbeta högre upp i åldrarna är mindre. En lösning där vissa yrkesgrupper med fysiskt ansträngande arbeten får skjuta upp uttag av ålderspension möjliggör högre pensioner.

5. Heltidsarbete som norm. Heltidsarbete ger mer pengar i plånboken i nuet, men höjer även den inkomstgrundade pensionen. Heltidsarbete som norm är en förutsättning för att tjäna ihop till en bra pension.

Länk till Kommunals rapport: https://www.kommunal.se/pensionformodan

Pressträff med anledning av förhandlingar mellan Kommunal samt SKR och Sobona3.11.2020 08:25:43 CETPressmeddelande

Tid: Tisdagen den 3 november, kl 10.00. Plats: SKR/Sobona, Hornsgatan 20, Stockholm. Föranmälan krävs och görs till press@skr.se eller 08-452 71 01. Presslegitimation krävs. Max två personer från varje redaktion kan närvara och vi ber samtliga hålla avstånd och inte närvara vid minsta symptom. Antalet deltagande kan komma att begränsas med tanke på coronapandemin och de allmänna råd som gäller i Stockholms län. Pressträffen webbsänds på länken nedan och frågor kan ställas i chatten. Logga in enligt nedan. https://api.screen9.com/preview/tgOIxYUiniJuxQGDdRRQcEFngPdw9X6rholY-dW9irtm91vSi0vhySIcjpWHwGek Välkommen! Teknisk information om webbsändningen: Vi rekommenderar att du använder webbläsarna Chrome, Fire Fox eller Safari samt att du är uppkopplad på nätet via fast (LAN) uppkoppling för att minimera störningar. Sändningen har en naturlig fördröjning på cirka 10-40 sekunder beroende på din uppkopplingshastighet. Registrera dig före/under sändning för att ställa frågor i chatten. Sätt m

Kommunal förhandlar om avskaffat karensavdrag2.10.2020 06:43:46 CESTPressmeddelande