Kommunal har valt ny ledning

Idag, den 31 maj 2022, har Kommunals kongress valt ny förbundsledning.

Malin Ragnegård har valts till förbundsordförande.

Johan Ingelskog har valts till avtalssekreterare.

Jessica Leiding, från avdelning Stockholm, har valts till ny förbundssekreterare.

Barbro Andersson, från avdelning Mitt, har valts till ny vice ordförande.

Kommunals kongress äger rum på Svenska Mässan i Göteborg, från den 31 maj till den 3 juni. Kongressen är Kommunals högsta beslutande organ och de 188 ombudens uppgift är att besluta om Kommunals fackliga arbete framgent samt att välja vilka som ska få förtroendet att sitta i Kommunals förbundsstyrelse och förbundsledning.

Ny överenskommelse för ökad anställningstrygghet20.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter konstruktiva förhandlingar så har Kommunal och Vårdföretagarna kommit överens om att de nya reglerna om särskild visstidsanställning kommer att bli tillämpliga på avtalsområdena vård och behandling samt omsorg och äldreomsorg. Det innebär att Kommunal nu säkerställt att den viktigaste anställningsskyddsfrågan inom paketet trygghet och omställning får fullt genomslag på avtalsområdena. Resultatet av förhandlingarna kommer stärka medlemmarnas ställning på arbetsmarknaden och öka tryggheten.