Kommunal kommenterar budgeten

Under måndagen presenterade Magdalena Andersson budgeten i sin helhet. Budgeten innehöll en sista viktig pusselbit, 5 extra miljarder till sjukvården. Kommunal kan konstatera att budgeten innehåller flera nödvändiga förslag som är efterfrågade av medlemmarna i Kommunal och som stärker den svenska välfärden.

Förbundsordförande

- Jag kan konstatera att alla de reformer Kommunal tidigare har pekat ut, nu finns med i det slutgiltiga budgetförslag som presenteras. Satsningar som på riktigt kommer göra skillnad för medlemmarna i Kommunal. Jag hoppas att politikerna lämnar de hörn de målat in sig i och kan enas kring de viktiga reformer som presenterats. Det är vad Sverige behöver, säger Tobias Baudin, förbundsordförande, Kommunal.

Kommunal krävde tidigt att budgeten måste innehålla rejäla och långsiktiga investeringar i välfärden, att stupstockarna tas bort i sjukförsäkringen och att satsningen på ett nytt omställnings- och studiestöd säkras. Det kan Kommunal konstatera finns med i det budgetförslag som nu presenterats.

- Budgeten innehåller välfärdssatsningar på 23 miljarder, där flera är krav från Kommunal. Nu är det viktigt att pengarna används till rätt saker. Nämligen att medlemmarna i Kommunal ska få fler kollegor, bättre arbetsvillkor och inte riskera fattigdom vid sjukdom eller pension, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

Ytterligare positiva reformer är skattereduktionen av a-kasseavgiften och skattereduktionen för sjuk- och aktivitetsersättning. Även ett förverkligande av familjeveckan samt det presenterade förslaget om förändringar i sjukersättningen, den så kallade trygghetspensionen. Det senare ökar tryggheten för personer som slitit ut kroppen och närmar sig pension. Ett förslag som ligger nära Kommunals förslag om en ”Britt-Marie pension”.

- Trygghetssystemen ska vara starka i Sverige. Som ordförande i Kommunal har jag alldeles för många gånger träffat medlemmar som tvingats lämna trygga anställningar under pågående rehabilitering för att vara tillgängliga på en arbetsmarknad som inte finns i verkligheten. Helt oacceptabla konsekvenser för individerna – det var verkligen dags för regeringen att göra något åt detta, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

Förbundsordförande

Kommunal: Bra steg mot en mänskligare sjukförsäkring8.9.2021 15:14:27 CEST | Pressmeddelande

Under onsdagen presenterades regeringens budgetförslag med koppling till sjukförsäkringen. Bland annat föreslås att 365-dagars regeln monteras ned och att arbetsförmågeprövning för sjukpenning förändras från 62 års ålder. Regeringen meddelar också att man kommer tillsätta en utredning för att se över behovet av att ändra i karensavdraget till exempel för kontaktyrken inom hälso- och sjukvården samt äldreomsorgen.