Kommunal kräver att regeringen säkrar pengar till välfärden

Bjud in samtliga partier till samtal om välfärdens finansiering. Det kravet riktar Kommunal till regeringen när förbundets kongress startar idag. - Jag har inte träffat någon medlem som önskar sig fler kanoner, däremot vill alla jag träffar ha fler kollegor, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

I dag startar Kommunals kongress. Förbundets ordförande Tobias Baudin påminde i sitt öppningstal till kongressen om att den svenska välfärden byggdes på principen att finansieras efter förmåga och fördelas efter behov.

- Men nu hotas vår generella och skattefinansierade välfärd av skattesänkningar och en tokstram budgetpolitik. Då blir det absurt att läsa att försvarsberedningen vill öka anslagen till försvaret med ytterligare 30 miljarder kronor till år 2025, sade Tobias Baudin i sitt tal.

- Utan att göra andra jämförelser så vore det ju önskvärt om riksdagens partier visade motsvarende vilja till offensiva satsningar på välfärden.

- Ingen av alla dom medlemmar jag träffat på mina resor har önskat sig fler kanoner, däremot vill samtliga ha fler kollegor. Ingen förälder jag mött har frågat efter ett JAS-plan till, däremot vill dom gärna möta samma yrkesskickliga barnskötare varje morgon. Och vet ni – ingen har någonsin skällt på mig för att det är för få pansarvärnsrobotar. Men många har varit förbannade när vården eller omsorgen brustit.

Tobias Baudin kräver därför att regeringen bjuder in samtliga partier till samtal om välfärdens finansiering

- Jag ser två frågor man inte kan ducka för längre. Hur moderniserar ni det finanspolitiska ramverket så att svenska folket får glädje av den svenska statens goda ekonomi? Och hur ser ni till att skattenivån ökar så att resurserna räcker till en långsiktig finansiering av välfärden?

Larmen inifrån förskolan: nedskärningarna drabbar barnens hälsa11.3.2024 13:06:00 CET | Pressmeddelande

Läget är pressat för många av Sveriges kommuner och nu förbereder sig personalen inom skola och förskola för den våg av nedskärningar som väntas i år. Nu kommer larmen inifrån om att nedskärningarna riskerar att leda till att läroplanen inte efterlevs. Personalen är även oroliga för att besparingarna i verksamheten kommer leda till sämre mående och hälsa hos barnen. Det visar en enkät som fackförbundet Kommunal gjort.