Kommunal kräver snabbt bud om krisavtal

Kommunal vill ha ett nytt krisavtal på plats före sommaren och kräver nu att arbetsgivarna snarast levererar ett bud med höjda ersättningar.

- Sommarsemestrarna är snart här. Naturligvis hoppas vi alla att något liknande förra årets bränder inte återigen ska drabba Sverige. Men om de gör det måste vi ha ett avtal på plats för de som ställer upp och jobbar extra i svåra situationer för landet. Jag förväntar mig därför ett bud från arbetsgivarna redan idag, säger Lenita Granlund, avtalssekreterare på Kommunal.

Kommunal och SKL har sedan i mars förhandlat om ett särskilt avtal vid katastrofer. Avtalet gäller inte bara räddningstjänst, utan även vård och andra viktiga verksamheter. Men bakgrunden till förhandlingarna var att fjolårets skogsbränder visade att det fanns olika tolkningar kring vilka arbetsvillkor och övertidsregler som gällde för de som bekämpade bränderna under längre tid och i olika delar av landet.

- Kollektivavtalen är helt enkelt inte anpassade för den typen av katastrofsituationer. Så kan vi inte ha det. De som ställer upp och arbetar i ett svårt läge för landet måste få veta vad som gäller. Det är viktigt att vi får det här klart snarast och att arbetsgivarna kommer med ett acceptabelt bud som höjer ersättningarna rejält för de som ställer upp i semestertider, säger Lenita Granlund.

Kommunal kommenterar regeringens utredningar om trygghet och omställning7.6.2021 16:02:12 CEST | Pressmeddelande

Idag överlämnades resultatet av de tre parallella utredningarna om genomförandet av den överenskommelse om trygghet och omställning som Kommunal, If Metall, PTK och Svenskt Näringsliv slöt i december förra året. De tre utredningarnas uppdrag har varit att omsätta parternas principöverenskommelse till lagstiftning och på de tre områdena anställningsskydd och tillhörande frågor, en ny omställningsorganisation som ska erbjuda och finansiera grundläggande omställnings- och kompetensstöd samt ett nytt och parallellt offentligt studiestöd. - Nu finns det reformförslag som skulle stärka visstidsanställdas trygghet på arbetsmarknaden, skapa ett robust paket kring omställning och utbildning och skapa ordning och reda när det gäller missbruket av ofrivilligt sänkt sysselsättningsgrad. Detta är ett rejält steg på vägen mot ökad trygghet för medlemmarna i Kommunal, säger Tobias Baudin förbundsordförande Kommunal Förslagen i utredningen Ett nytt och parallellt offentligtstudiestöd innebär att det a

Kommunal larmar: Bristande skyddsutrustning inom äldreomsorgen2.2.2021 11:45:00 CET | Pressmeddelande

I en nyligen genomförd enkät av fackförbundet Kommunal larmar skyddsombuden inom äldreomsorgen om brister i användandet av skyddsutrustning. Mer än var sjunde skyddsombud angav att det har förekommit situationer där personalen har arbetat utan rätt skyddsutrustning den senaste månaden. - Detta är oerhört allvarligt. Det har snart gått ett år sedan pandemin startade och fortfarande ser vi brister inom äldreomsorgen. Bristande riktlinjer på arbetsplatser och otillräckligt med tid för personalen att göra sitt jobb. Detta är inget annat än ett svek mot dem som står i frontlinjen och bekämpar pandemin, säger Tobias Baudin, Kommunals förbundsordförande. Enkäten visar även att vissa arbetsgivare begränsar användandet av skyddsutrustning. Mer än var tionde skyddsombud angav att arbetsgivaren har försökt att begränsa användandet av adekvat skyddsutrustning på deras arbetsplats eller inom deras skyddsområde. Enkäten i punktform 15 % av de svarande angav att det har förekommit situationer där per