Kommunal: LO:s samordning är ett styrkebesked inför avtalsrörelsen

LO:s representantskap har beslutat att stå enade med gemensamma krav inför avtalsrörelsen 2023. Det är ett styrkebesked.

Förbundsordförande

På tisdagen fattades ett beslut om en samordning i 2023 års avtalsrörelse mellan de 14 fackförbunden inom LO. Förbunden beslutade att gå fram gemensamt med en lönemodell med låglöneprofil. I och med samordningen stärks vårt långsiktiga arbete för höja lägstlönerna och stärka ekonomin för de med lägst inkomster.

- Vi vet att arbetsgivarna är extremt samkörda och överens om att hålla nere lönerna. Det hade varit förödande att ha ett splittrat LO. I stället möter vi nu arbetsgivarna med gemensam kraft Nu blir det en jämn match i avtalsrörelsen, säger Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal.

I år är det en exceptionell situation i avtalsrörelsen då inflationen på svensk arbetsmarknad gör att värdet på pengarna i lönekuvertet minskar. Att LO fattar beslut om en samordnad avtalsrörelse innebär att förbunden går fram med samordnade krav mot arbetsgivarna. Ett styrkebesked.

- Det här kommer inte bli en lätt avtalsrörelse och därför är en samordning inom LO det bästa för att få upp medlemmarnas löner. När arbetsgivarna säger att det inte finns något utrymme för höjda löner, då är det bra att vi har hela LO i ryggen, säger Malin Ragnegård, förbundsordförande Kommunal.

Samordningen inom LO är det första steget inför avtalsrörelsen. Senast den 31 mars ska det så kallade märket sättas inom industrin, som är den norm som alla andra förhandlande parter på arbetsmarknaden ska förhålla sig till.

Förbundsordförande

Kommunal kräver mer till välfärden21.11.2022 11:45:06 CET | Pressmeddelande

Idag presenterade Magdalena Andersson delar av satsningar i Socialdemokraternas skuggbudget. De presenterade en satsning om 12 miljarder till kommuner och regioner i generella statsbidrag. Pengar som Kommunal kräver ska gå till välfärden. Det är ett välkommet besked som – om det blev verklighet – skulle innebära en betydligt bättre situation för alla de som arbetar inom eller är beroende av vår gemensamma välfärd. - I stället för att elda på inflationen med stora skattesänkningar till höginkomsttagare prioriteras en ordentlig satsning på välfärden. Ett välkommet besked och en klassisk socialdemokratisk politik. En politik som tyvärr lyste med sin frånvaro i valrörelsen, Säger Malin Ragnegård Förbundsordförande i Kommunal. Även om dagens satsning på välfärden är välkommen så är den inte i närheten nog kraftfull för att vända den trend av underfinansiering vi sett under en allt för lång tid. Kommunal förväntar sig betydligt mer av Socialdemokraterna. Ska vi laga alla revorna i välfärden

Kommunal: Sex miljarder löser inte krisen i välfärden8.11.2022 09:54:25 CET | Pressmeddelande