Kommunal vill skjuta upp avtalsförhandlingarna

Kommunal föreslår idag att förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal med SKR skjuts på framtiden. ”Medlemmarna i Kommunal har fullt upp med att lösa krisen för Sverige, i det läget kan vi inte förhandla”, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

Kommunals största kollektivavtal, med Sveriges Kommuner och Landsting, SKR, löper ut den sista april i vår.

Avtalet rör villkoren för bland andra undersköterskor, vårdbiträden, barnskötare och annan personal i vård, skola och omsorg.

- Sverige hanterar just nu en stor kris till följd av Coronaviruset. Och det är medlemmarna i Kommunal som arbetar mitt i denna kris, det är de som ska lösa den och ta Sverige igenom det här. I det läget skulle vi som fackförbund naturligtvis aldrig ens teoretiskt kunna hota med konflikt. Det vore oansvarigt. Just nu tar medlemmarna i Kommunal ansvar för välfärden och den svåra situation landet befinner sig i. De förväntar sig samma av oss som fackförening, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin.

- Därför har vi kommit fram till att det bästa är att skjuta upp förhandlingarna om ett nytt avtal med SKR och föreslår idag att vi i stället förlänger det nuvarande kollektivavtalet tills vidare, säger Tobias Baudin

- Nu tar vi ansvar för välfärden och den svåra situation landet befinner sig i. Jag vädjar till industrin och övriga arbetsmarknaden att göra samma sak och förlänga sina nuvarande avtal.

Kommunals pressjour, 010-442 71 30

Kommunal kommenterar regeringens utredningar om trygghet och omställning7.6.2021 16:02:12 CEST | Pressmeddelande

Idag överlämnades resultatet av de tre parallella utredningarna om genomförandet av den överenskommelse om trygghet och omställning som Kommunal, If Metall, PTK och Svenskt Näringsliv slöt i december förra året. De tre utredningarnas uppdrag har varit att omsätta parternas principöverenskommelse till lagstiftning och på de tre områdena anställningsskydd och tillhörande frågor, en ny omställningsorganisation som ska erbjuda och finansiera grundläggande omställnings- och kompetensstöd samt ett nytt och parallellt offentligt studiestöd. - Nu finns det reformförslag som skulle stärka visstidsanställdas trygghet på arbetsmarknaden, skapa ett robust paket kring omställning och utbildning och skapa ordning och reda när det gäller missbruket av ofrivilligt sänkt sysselsättningsgrad. Detta är ett rejält steg på vägen mot ökad trygghet för medlemmarna i Kommunal, säger Tobias Baudin förbundsordförande Kommunal Förslagen i utredningen Ett nytt och parallellt offentligtstudiestöd innebär att det a

Kommunal larmar: Bristande skyddsutrustning inom äldreomsorgen2.2.2021 11:45:00 CET | Pressmeddelande