Kommunals förbundsmöte valde ny avtalssekreterare och förbundssekreterare

Kommunals förbundsmöte har valt Johan Ingelskog till ny avtalssekreterare och Malin Ragnegård som ny förbundssekreterare. Under våren aviserade tidigare avtalssekreterare Lenita Granlund att hon lämnar sin post och under hösten valdes Kommunals tidigare förbundssekreterare Lisa Bengtsson till LOs ledning.

Johan Ingelskog, Kommunals nya avtalssekreterare

- Kommunal har ett både bra och tufft läge inför avtalsförhandlingarna i höst. Nu när den nya ledningen är klar ser jag fram emot att vi tillsammans bygger ett starkt lag som säkrar riktigt bra avtal och levererar till medlemmarna. Och självklart fortsätter arbetet för att medlemmarna i Kommunals fackförening ska bli ännu starkare, säger Tobias Baudin, förbundsordförande, Kommunal.

Under torsdagen valdes Johan Ingelskog till ny avtalssekreterare, Johan Ingelskog har tidigare varit enhetschef på avtalsenheten på Kommunal.

- Jag är oerhört stolt och ödmjuk att få bli vald till det finaste uppdrag jag kan tänka mig, avtalssekreterare för Kommunal. Det blir en intensiv och spännande höst där vi tillsammans i Kommunal går in en historisk avtalsrörelse. Inte kommer det bli lätt, men tillsammans vet jag att vi kommer lyckas. Det är medlemmarna värda.

På mötet valdes även Malin Ragnegård till ny förbundssekreterare, Malin Ragnegård har tidigare varit avdelningsordförande i Kommunal Bergslagen.

-Tack för förtroendet, för mig är det viktigt att vi är en relevant och tillgänglig fackförening för ännu fler!

Johan Ingelskog, Kommunals nya avtalssekreterare
Malin Ragnegård, Kommunals nya förbundssekreterare

Kommunal larmar: Bristande skyddsutrustning inom äldreomsorgen2.2.2021 11:45:00 CET | Pressmeddelande

I en nyligen genomförd enkät av fackförbundet Kommunal larmar skyddsombuden inom äldreomsorgen om brister i användandet av skyddsutrustning. Mer än var sjunde skyddsombud angav att det har förekommit situationer där personalen har arbetat utan rätt skyddsutrustning den senaste månaden. - Detta är oerhört allvarligt. Det har snart gått ett år sedan pandemin startade och fortfarande ser vi brister inom äldreomsorgen. Bristande riktlinjer på arbetsplatser och otillräckligt med tid för personalen att göra sitt jobb. Detta är inget annat än ett svek mot dem som står i frontlinjen och bekämpar pandemin, säger Tobias Baudin, Kommunals förbundsordförande. Enkäten visar även att vissa arbetsgivare begränsar användandet av skyddsutrustning. Mer än var tionde skyddsombud angav att arbetsgivaren har försökt att begränsa användandet av adekvat skyddsutrustning på deras arbetsplats eller inom deras skyddsområde. Enkäten i punktform 15 % av de svarande angav att det har förekommit situationer där per