Kommuner klarar inte säkerhetskraven

Många kommuner har åsidosatt kravet på att göra en säkerhetsanalys av sin skyddsvärda information, visar Dagens Samhälles kartläggning. Efter it-skandalen i Transportstyrelsen växer nu kön av kommuner hos säkerhetskonsulterna.

Skandalen i Transportstyrelsen – då hemlig information befaras ha läckt utomlands – har riktat strålkastarna mot hur svenska myndigheter hanterar information av betydelse för rikets säkerhet.

Även i landets kommuner finns sådana säkerhetsskyddsklassade uppgifter. Det kan exempelvis gälla beredskapsinformation eller uppgifter kring hamnar, flygplatser, broar, dricksvattenförsörjning, kärnkraftverk eller militära skyddsobjekt. Enligt säkerhetsskyddsförordningen måste offentliga verksamheter göra säkerhetsanalyser.

Men Dagens Samhälles enkät visar att kommunerna inte lever upp till förordningen. 72 procent, eller 118 kommuner, av de 165 som svarat uppger att de inte gjort någon säkerhetsanalys.

Många kommuner (136 stycken) uppger i granskningen att de planerar att göra säkerhetsanalyser under det närmaste året, före nästa val.

Endast 28 procent av de svarande kommunerna uppger att de har genomfört säkerhetsanalyser.

Enligt Albin Zuccato, doktor i informationssäkerhet och affärsområdeschef på it-företaget Atea, kan bristen på  analyser runt om i Sverige få allvarliga konsekvenser. Risken att hemlig information ska läcka ökar.

– Men mer allvarligt, som jag ser det, är kopplingen till krisberedskap. Har man inte gjort sin säkerhetsanalys vet man inte hur hotbilderna ser ut, och man har inte koll på var informationen om kritisk infrastruktur finns i händelse av kris eller krig, säger han till Dagens Samhälle.

Hela artikeln bifogas.