Kommuner kräver att staten betalar sin flyktingnota

Kommunernas krav på Migrationsverket för mottagandet av asylsökande närmar sig 10 miljarder kronor. Många kommuner har fått ta lån för att täcka upp underskottet. Nu kräver de att något görs för att snabba på handläggningen.

Staten har det ekonomiska ansvaret för de asylsökande. Men kommunerna som de vistas i får kostnader som de måste ansöka hos Migrationsverket om att få täckning för.

I slutet av juli summerades kommunernas krav till nära 9 miljarder kronor, vilket var drygt 1 miljard mer än en månad tidigare. När augusti räknas in tyder mycket på att sifran ligger runt 10 miljarder.

– Vi har fått låna eftersom det belastar likviditeten. Och det finns en osäkerhet när det kan släpa efter i nio månader. Vi vet ju inte säkert att vi kommer att få pengarna, säger Filipstads kommunstyrelseordförande Per Gruvberger (S), till Dagens Samhälle.

I slutet av juli uppgick ersättningskraven i de ansökningar som då var äldre än tre månader till totalt 4,4  miljarder. Det finns ärenden som legat hos verket i över ett år.

– Det är helt oacceptabelt. Eftersom Migrationsverket inte klarar sitt uppdrag så måste regeringen göra något, säger Annika Wallenskog, chefsekonom på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Skolinspektionen: Förskolan är inte likvärdig16.2.2018 05:30Nyheter

Sverige har på många sätt en bra förskola, men den är inte likvärdig. På vissa förskolor genomförs inte lärande på ett sätt som gör att alla barn har möjlighet att lära och utvecklas så långt möjligt. Men kvalitetsskillnaderna kan inte kopplas till särskilda geografiska mönster eller till socioekonomisk nivå. Bedömningen är istället att de till stor del bottnar i hur styrning, ledarskap och dialog fungerar i praktiken, skriver Skolinspektionen på Dagens Samhälle Debatt idag.