Kommuner lånar mer än någonsin – finansministern lovar ökat statsbidrag

De rekordstora överskotten räcker inte för att täcka alla nya investeringar. Stora behov av nya skolor och äldreboenden, fler bostäder och ny infrastruktur gör att Sveriges kommuner lånar mer än någonsin. I år når den sammanlagda låneskulden över 600 miljarder kronor. Nu öppnar finansministern för ökade statsbidrag.

Välfärden behöver byggas ut när befolkningen växer så snabbt, åldras så snabbt och är så ung – allt samtidigt. Den offentliga sektorn investerar på högvarv och det räcker inte med eget överskott och försäljningar.

Istället ökar kommuner och landsting sin lånebörda, i fjol med 21 miljarder till rekordnivån 576 miljarder. I år sprängs 600-miljardersvallen. Det visar en färsk rapport från kreditmarknadsbolaget Kommuninvest som Dagens Samhälle tagit del av.

Kommuninvests hållning är att skulden inte är ett stort problem i sig – men att kommunerna och bolagen måste se till att matcha ökade investeringar och låneskulder med överskott.

I en kommentar säger finansminister Magdalena Andersson (S) till Dagens Samhälle att regeringen är beredd att skjuta till mer pengar:

– Kommuner och landsting kommer att behöva ökade resurser för att klara de här utmaningarna. Vi ser det! säger hon.

– Vår bedömning är att det behövs minst 20 miljar­der till sektorn under nästa mandatperiod. Vi får bedöma läget längre fram, men det kan mycket väl bli mer än så. Vi prioriterar det före skattesänkningar.