Kommuner pressas av äldreboom

Villakommuner runt storstäderna har i dag lägst antal äldre och den billigaste äldreomsorgen. Men nu måste de expandera den snabbt. Allra tuffast blir det för Nykvarn där 80-plussarna väntas bli 60 procent fler de närmaste fem åren, visar Dagens Samhälles granskning.

I dag finns en halv miljon svenskar som är 80 år eller äldre. En äldreboom väntar i hela landet när antalet 80-plussare fördubblas på 25 år. Den riktigt stora ökningen kommer om något år, men redan nu växer antalet äldre kraftigt. Och störst är ökningen där de äldre hittills utgjort en jämförelsevis liten del av befolkningen.

Listan över de 20 kommuner där 80-plussarna ökar mest domineras totalt av villapräglade kommuner på hyfsat smidigt avstånd från storstad. Här väntar kraftiga förändringar inom den närmaste femårperioden: till exempel 60 procent fler i Nykvarn, 44 procent fler i Trosa och Håbo.

Även om 80-åringar i dag ofta inte behöver omsorg så måste en så kraftig ökning av antalet äldre självklart mötas med större omsorgsutbud.

– Att hitta rätt kompetenser och tillräckligt med personal är största utmaningen, säger Bob Wållberg, (Nykvarnspartiet), kommunstyrelsens ordförande i Nykvarn.

Bland övriga kommuner med starkt ökande antal 80-åringar märks Vellinge, Staffanstorp, Österåker och Salem.

I Dorotea, Bjurholm och ett antal andra kommuner som i dag har en stor andel äldre förväntas antalet 80-plussare tvärtom minska framöver.

Hela artikeln med fler exempel bifogas.

Abonnera på våra pressmeddelanden.