Kommuner satsar allt mindre på äldreomsorgen

I många kommuner urholkas äldreomsorgens resurser. Det framgår av en undersökning i PROpensionären, medlemstidning för PRO. – Varje kommunalråd pratar om satsningar, det är på gränsen till lurendrejeri, säger Curre Hansson, ordförande för PRO Stockholms län, som har undersökt hur budgetarna har krympt sedan 2009.
Curre Hansson, ordförande PRO Stockholms län. FOTO: Anneli Nygårds.

Av Stockholms läns 26 kommuner lägger 19 mindre resurser på äldreomsorgen nu än 2009, mätt i kronor per invånare som är 65 år och äldre. I några kommuner handlar det om riktigt stora neddragningar: Stockholms stad har krympt sin ekonomiska insats med 27 procent, Norrtälje med 30 procent och Nynäshamn med 25 procent.

– Jag häpnar, säger Curre Hansson, som är ordförande för PRO i Stockholms län, som ligger bakom undersökningen. De tar en procent där, två procent där och tre procent där, och alla säger ändå att de satsar.

Räknat i kronor per person som är 80 år och äldre har ännu fler kommuner i länet krympt sina resurser: 21 av de 26 lade mer pengar 2009 än 2021.
Per invånare som är 65 och äldre uppgår den totala sänkningen i Stockholms län till nästan 5,8 miljarder – kommunernas samlade ”vårdskuld”, som PRO Stockholms län uttrycker det.

Samma bild tonar fram när PROpensionären på länsnivå jämför samtliga svenska kommuners kostnader för äldreomsorg 2009 och 2021: I 13 av 21 län lade kommunerna tillsammans mindre pengar på äldreomsorgen 2021 än 2009, räknat per invånare i åldern 80 och äldre.

Hela artikeln, och en komplett lista över neddragningarna inom äldreomsorgen i alla kommuner i Stockholms län, finns här:

Curre Hansson, ordförande PRO Stockholms län, telefon: 076-826 50 53,
E-post: tis.hansson@gmail.com
Åke Persson, chefredaktör PROpensionären, telefon: 08-701 67 02,
E-post: ake.persson@pro.se

Curre Hansson, ordförande PRO Stockholms län. FOTO: Anneli Nygårds.