Kommunerna kan göra mer för att hejda smittan

Antalet bekräftade fall av Covid-19 ökar i Sverige, enligt Folkhälsomyndigheten. I en Novusundersökning beställd av fackförbundet Akavia går det samtidigt att se att kommunerna är de som går framåt när det gäller efterlevnad av Folkhälsomyndighetens råd. Men fortfarande ligger arbetsgivarna inom kommunerna långt efter näringslivet och staten.
Kommunerna kan göra mer för att öka efterlevnaden av Folkhälsomyndighetens råd. Det menar Akavias ordförande Lee Wermelin.

Folkhälsomyndighetens veckorapport visar att antalet nyinlagda på sjukhus och på IVA ökar och att det under vecka 13 rapporterades 38 400 fall av Covid-19.

– Det är en oroande utveckling, som vi måste ta på allvar. Näringslivet var snabba ut med att ställa om till att låta personalen arbeta hemifrån. Kommunerna var trögare och nu behöver de hitta möjligheter för att i högre grad efterleva de rekommendationerna som Folkhälsomyndigheten ger, säger Lee Wermelin, ordförande i Akavia.

Akavia lät undersökningsföretaget Novus genomföra intervjuer av drygt 1 000 akademiker och tjänstemän såväl i höstas som nu i år för att jämföra hur väl näringslivet, staten och kommunerna efterlever råden från Folkhälsomyndigheten.

Resultatet från Novusundersökningen visar att kommunerna har tagit många kliv framåt och förbättrat sig, men fortfarande ligger de långt efter näringslivet och staten. Till exempel är det under 60 procent som jobbar hemifrån i kommunerna, medan det inom staten är närmre 90 procent och inom näringslivet 75 procent. Vad gäller om sittplatser på arbetsplatsen har glesats ut uppger cirka 65 procent att så är fallet i kommunerna, och i staten är det även här närmre 90 procent som svarat att det sker och inom näringslivet är siffran över 80 procent.

– I Kronoberg och Norrbotten uppger Folkhälsomyndigheten att antalet nya fall ökade med mer än 30 procent under vecka 13. Arbetsgivarna kan göra mycket mer för att efterleva råden, som att erbjuda flexibla arbetstider eller underlätta för medarbetare att arbeta hemifrån. Vi behöver alla hjälpas åt nu när vaccineringen är i gång och vi snart förhoppningsvis kan möta kollegor igen, säger Lee Wermelin.

Rapporten kring efterlevnaden av råden i kommun, stat och näringsliv finns bifogad.

Fakta:

Novusundersökningarna genomfördes i januari/februari 2021 och september/oktober 2020. Antalet intervjuade var 1 180 personer i år, 1 125 stycken i höstas.

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 135 000 medlemmar och är det tredje största förbundet inom Saco.

Välkommet besked från regeringen om lärosätenas ersättningssystem för livslångt lärande18.4.2024 13:39:52 CEST | Pressmeddelande

Idag meddelade regeringen att en utredare ska se över hur lärosätenas utbildningsutbud kan utvecklas för att möta en föränderlig arbetsmarknad. Akavia, som länge har efterfrågat en översyn av ersättningssystemet för det livslånga lärandet, välkomnar beskedet och hoppas att det innebär att regeringen till fullo förstår den centrala roll som universitet och högskolor spelar för det livslånga lärandet.

Akavia om vårbudgeten: regeringens kortsiktighet riskerar försvåra kompetensförsörjningen15.4.2024 10:16:07 CEST | Pressmeddelande

Akavia är starkt kritisk till regeringens aviserade inriktning kring neddragning av fristående kurser och distansutbildning, som går helt emot de behov som finns för omställning och livslångt lärande på arbetsmarknaden. Akavia välkomnar dock tillskotten i vårändringsbudgeten till vissa myndigheter – samtidigt har de breda neddragningarna i höstens budget redan fått negativa konsekvenser och ryckigheten slår hårt mot kompetensförsörjningen på myndigheterna.

Nytt avtal för akademiker i kommuner och regioner28.3.2024 17:15:00 CET | Pressmeddelande

AkademikerAlliansen och arbetsgivarparterna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona har idag enats om villkoren för drygt 76 000 akademiker i kommuner, regioner och kommunala bolag. Avtalet innebär en rad förändringar och villkor som bland annat syftar till att ge bättre löneprocesser för Akavias medlemmar och stärkt arbetsmiljö, och ett gemensamt arbete för att stärka chefers förutsättningar och arbetsmiljö.