Kommunerna slår vinstrekord

De kommunala bolagens vinster adderar 12 miljarder till kommunernas överskott, och lyfter det samlade resultatet till rekordstora 27 miljarder kronor. Det visar Dagens Samhälles genomgång av 2015 års bokslut. Och pengarna behövs. Många kommuner samlar kraft inför stora investeringar de närmaste åren.

I år budgeteras investeringar för över 65 miljarder. Behovet av nya skolor, nya äldreboenden, nya bostäder och ny infrastruktur är starka skäl till att kommuner behöver kraftsamla ekonomiskt. Och många gör det.

2015 gör kommunkoncernerna, det vill säga kommunerna och bolagen tillsammans, sitt starkaste år hittills resultatmässigt: +27,5 miljarder före extraordinära poster och skatt. Detta trots att kostnadstrycket inom kärnverksamheten är högt, kostnaderna steg 5 procent.

Att året ändå slutade i rekordstort överskott beror till del på positiva överraskningar. Bland annat betalar  överlikviderade AFA Försäkring återigen tillbaka tidigare års inbetalda premier, nu knappa 4 miljarder.

Men flera kommuner fick också engångsinkomster via bostads- och fastighetsförsäljningar, vilket starkt bidrar till att hela tolv kommunkoncerner når överskott på över 500 miljoner.

Absolut största vinsten i kronor finns som brukligt i huvudstaden, 2,9 miljarder. Men i relation till invånarantalet
är det Kiruna, Luleå och Skellefteå som gör landets största överskott. I botten på resultatlistan finns Hedemora, Härjedalen och Dorotea.