Kommunerna som är bäst på klimatet

Huddinge, Uppsala och Karlshamn är bäst på klimat och miljö i Dagens Samhälles rankning utifrån de globala målen i Agenda 2030. ”Fantastiskt roligt”, säger Christian Ottosson (C), kommunalråd i Huddinge.

Nyligen rangordnade Dagens Samhälle kommunerna efter hur de klarar de globala målen i Agenda 2030 (se DS nr 18/2019).

Nu har DS granskat hur väl kommunerna kommer ut när det gäller de två mål som handlar om klimat och miljö.

Tre kommuner hamnar i topp i sina kategorier, Huddinge, Uppsala och Karlshamn.

Huddinge får bäst resultat i gruppen storstäder. Kommunen ligger bra till i alla variabler som ingår. Bland annat har Huddinge 61 procent miljöbilar i den egna organisationen.

Uppsala har både utsetts till världens bästa klimatstad och toppat DS totala rankning för Agenda 2030. Så det är inte förvånande att Uppsala återigen ligger högst i sin kommungrupp när det gäller klimat och miljö.

Ett brett samarbete i projektet Klimatprotokollet är en framgångsfaktor. Kommunen samverkar med universitet, region, länsstyrelsen och näringslivet.

I gruppen småstads- och landsbygdskommuner återfinns hela fyra kommuner i Blekinge på topp 15-listan. Allra högst ligger Karlshamn, som framför allt har lyckats minska utsläppen av växthusgaser.

Bäst och sämst på social hållbarhet - hela listan över alla kommuner22.8.2019 08:56:04 CESTPressmeddelande

Många förknippar nog FN-satsningen Agenda 2030 med klimat och miljö. Men Agenda 2030 handlar om så mycket mer. Tre av de sjutton målen behandlar fattigdom, ojämlikhet samt fredliga och inkluderande samhällen. DS har samlat dessa mål i kategorin ”Inkluderande samhällen” och jämfört hur väl Sveriges kommuner lever upp till de tre målen. Tolv variabler utgör grund för jämförelsen (se faktaruta). Vår rankning visar att industriorten Filipstad i Värmlands län, med drygt 10 000 invånare, hamnar längst ned på listan över inkluderande samhällen. Kommunalstyrelsens ordförande Per Gruvberger (S) höjer inte på ögonbrynen när han får höra om placeringen. – Jag är inte ett dugg förvånad. Vi vet att vi är den kommun som näst Malmö har flest socialbidragstagare. Filipstad ligger särskilt dåligt till i fråga om variablerna unga i ekonomiskt utsatta hushåll, vuxna med långvarigt ekonomiskt bistånd och anmälda våldsbrott. Kommunalrådet har problemanalysen klar. – Vi får så många flyktingar som inte kan