Kommuners upphandling av verkstadstjänster ger rejält lyft för Godkänd Bilverkstad (GBV)

- Intresset för upphandling av verkstadstjänster ökar i och med införandet av branschstandarden Godkänd Bilverkstad, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Något som har varit påfallande är kunskapen om vem som har rätten att göra service på en bil med bibehållen garanti är fortsatt låg.

Foto Bo Lindman

Gång på gång får SFVF informera kommuner och upphandlare att det finns en EU lagstiftning som heter 461/2010. Den ger alla verkstäder rätten att serva en bil under förutsättning att det sker på ett fackmässigt sätt.

SFVF:s unika undersökning där 224 av 290 kommuner har svarat så här långt visar följande:

- 88 kommuner ställer krav eller kommer ställa krav på Godkänd Bilverkstad i kommande upphandlingar.

- 33 kommuner har leasingbilar och berörs inte och 17 kommuner har egen verkstad och berörs inte heller.

- 86 kommuner ställer inte krav på Godkänd Bilverkstad i skrivande stund. Skälen är ofta att de finns ingen Godkänd Bilverkstad i närområdet och kommunen vill inte åka onödigt långt av miljöskäl, det finns ingen Godkänd Bilverkstad i kommunen och man vill behålla arbetena i kommunen, och att kännedomen är låg om att bilägare kan välja att serva bilen hos fria eller auktoriserade verkstäder och garantin fortsätter att gälla oavsett vilket man väljer, enligt en EU lagstiftning som heter 461/2010.

- När vi räknar bort de kommuner som har leasingbilar eller egen verkstad blir bilden ännu tydligare. 51% av alla kommuner ställer krav eller kommer ställa krav i kommande upphandling på Godkänd Bilverkstad. 49% kommer inte ställa krav av ovan nämnda skäl eller av okunskap om Godkänd Bilverkstad och vilka konkurrensregler vi har inom EU, avslutar Bo Ericsson.

Foto Bo Lindman

Sveriges Fordonsverkstäders Förening varnar elbilsägare15.4.2021 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Låter du som elbilägare ett företag skifta till sommarhjulen för 99 kr? Vad händer då om en okunnig person lyfter elbilen på ett felaktigt sätt? Tyvärr har det skett som inte ska kunna ske, en däckverkstad lyfte en Tesla på fel sätt och satte domkraften i batteriet. Den olyckan medförde att Teslan blev inlöst av försäkringsbolaget eftersom verkstaden var försäkrad, säger Michael Bergvall som är däckansvarig på Sverige Fordonsverkstäders Förening (SFVF).

Svenska Bilskolors självklara val, Certifierad Däcktekniker3.3.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande

En undersökning som ABS WHEELS gjort på uppdrag av Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) visar att 9 av 10 Bilskolor väljer en Certifierad Däcktekniker. Det är mycket glädjande säger Bo Ericsson vd för SFVF. Detta i sin tur kommer leda till att alla elever får kännedom om Certifierad Däcktekniker och varför det är så viktigt att anlita en verkstad som har rätt kompetens för att rekommendera rätt däck.