Kommuniké från extra bolagsstämma den 23 oktober 2020 i Saniona AB

Dela

PRESSMEDDELANDE

23 oktober 2020                                                        

Idag, den 23 oktober 2020, hölls extra bolagsstämma i Saniona AB. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Beslut om (A) personaloptionsprogram; och (B) riktad emission av teckningsoptioner samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om införande av ett optionsprogram för samtliga av bolagets anställda, inklusive bolagets verkställande direktör, ledningsgrupp (exklusive CSO Jørgen Drejer), Vice Presidents och samtliga övriga anställda. Personaloptionerna omfattar samtliga av bolagets nuvarande anställda (inklusive nyligen anställda och personer som kommer att anställas under perioden fram till nästa årsstämma). Stämman beslutade även om riktad emission av teckningsoptioner samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner.

Programmet innebär att högst 7 976 690 personaloptioner ska erbjudas deltagarna. Optionsinnehavarna ska kunna utnyttja tilldelade och intjänade personaloptioner från intjäningstidpunkten till det datum som infaller tio år efter tilldelningsdagen. Varje personaloption berättigar innehavaren att förvärva en ny aktie i bolaget till ett förutbestämt lösenpris. Lösenpriset ska motsvara stängningskursen för bolagets aktie på Nasdaq Stockholm för den handelsdag som närmast föregår det datum då deltagaren tilldelas optioner. Deltagarna ska dock, med beaktande av vissa begränsningar tillämpliga på vissa optioner som tilldelas amerikanska deltagare, också ha rätt att utnyttja personaloptioner genom en s.k. ”net-exercise”-mekanism där lösenpriset istället ska motsvara aktiens kvotvärde (för närvarande 0,05 kronor). För det fall deltagaren väljer att använda net-exercise-mekanismen ska antalet aktier som varje personaloption ger rätt att förvärva minskas så att nettovinsten för deltagaren blir densamma som om deltagaren istället skulle ha tillämpat det ordinarie lösenpriset vid förvärvet. Personaloptionerna ska tilldelas vederlagsfritt, ska inte utgöra värdepapper och ska inte heller kunna överlåtas eller pantsättas.

För att möjliggöra bolagets leverans av aktier enligt personaloptionsprogrammet beslutade stämman vidare att emittera högst 7 976 690 teckningsoptioner till ett dotterbolag i Saniona-koncernen. Teckningsoptionerna ska därefter kunna överlåtas till deltagarna utan vederlag i samband med att personaloptionerna utnyttjas. Syftet med personaloptionsprogrammet är att säkerställa att bolaget kan erbjuda ersättningspaket som är konkurrenskraftiga, särskilt i förhållande till den amerikanska marknaden, för att bolaget ska kunna attrahera, behålla och motivera nyckelpersoner. Syftet är vidare att säkerställa ett långsiktigt engagemang för anställda i Saniona-koncernen genom ett ersättningssystem som är kopplat till bolagets framtida värdetillväxt. Genom införandet av ett aktierelaterat incitamentsprogram premieras den långsiktiga värdetillväxten i bolaget, vilket innebär gemensamma intressen och mål för bolagets aktieägare och nyckelpersoner. Ett sådant incitamentsprogram kan även förväntas förbättra Sanionas möjligheter att behålla kompetenta nyckelpersoner. Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner i personaloptionsprogrammet kommer totalt 7 976 690 aktier att utges, vilket motsvarar en utspädning om cirka 10,93 procent av bolagets aktiekapital och röster efter full utspädning beräknat på antalet aktier som tillkommer vid fullt utnyttjande av samtliga 7 976 690 teckningsoptioner som föreslås utges i anslutning till personaloptionsprogrammet, samtliga 1 154 384 teckningsoptioner utgivna i anslutning till befintliga incitamentsprogram, samt utnyttjande av samtliga 1 479 742 TO3 teckningsoptioner som utgivits i den unitemission som beslutades i början av 2020.

Beslut om (A) optionsprogram för styrelseledamöter; och (B) riktad emission av teckningsoptioner samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner

Stämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, om införande av ett optionsprogram för bolagets styrelseledamöter (exklusive styrelseordföranden) och om riktad emission av teckningsoptioner samt godkännande av överlåtelse av teckningsoptioner.

Programmet innebär att högst 308 000 optioner ska erbjudas bolagets styrelseledamöter (exklusive styrelseordföranden). Varje deltagare ska tilldelas 77 000 optioner. Optionsinnehavarna ska kunna utnyttja tilldelade och intjänade optioner under 30 dagar från dagen efter offentliggörande av bolagets kvartalsrapporter, eller såvitt avser helår, bokslutskommuniké, första gången efter offentliggörande av kvartalsrapporten för tredje kvartalet 2023 och sista gången efter offentliggörande av kvartalsrapporten för tredje kvartalet 2024. Om bolaget inte avger kvartalsrapport eller bokslutskommuniké efter utgången av något kalenderkvartal kan tilldelade och intjänade optioner istället utövas under sista månaden i efterföljande kalenderkvartal, första gången i december 2023 och sista gången i december 2024. Varje option berättigar innehavaren att förvärva en ny aktie i bolaget till ett lösenpris uppgående till 100 procent av den volymvägda genomsnittskursen för bolagets aktie på Nasdaq Stockholm under tio handelsdagar omedelbart före den extra bolagsstämman den 23 oktober 2020. Optionerna ska tilldelas vederlagsfritt, ska inte utgöra värdepapper och ska inte heller kunna överlåtas eller pantsättas.

För att möjliggöra bolagets leverans av aktier enligt optionsprogrammet beslutade stämman även om riktad emission av högst 308 000 teckningsoptioner till ett helägt dotterbolag i koncernen. Teckningsoptionerna ska därefter kunna överlåtas till deltagarna utan vederlag i samband med att optioner utnyttjas. Valberedningen anser att ett aktierelaterat incitamentsprogram är en viktig del i ett konkurrenskraftigt ersättningspaket för att kunna attrahera, behålla och motivera kvalificerade styrelseledamöter samt för att stimulera styrelseledamöter att prestera sitt yttersta i syfte att maximera värdeskapandet för samtliga aktieägare. Vid fullt utnyttjande av samtliga teckningsoptioner i optionsprogrammet kommer totalt 308 000 nya aktier att utges, vilket motsvarar en utspädning om cirka 0,47 procent av bolagets aktiekapital och röster efter full utspädning beräknat på antalet aktier som tillkommer vid fullt utnyttjande av samtliga 308 000 teckningsoptioner som föreslås utges i anslutning till optionsprogrammet, samtliga 1 154 384 teckningsoptioner utgivna i anslutning till befintliga incitamentsprogram, samt utnyttjande av samtliga 1 479 742 TO3 teckningsoptioner som utgivits i den unitemission som beslutades i början av 2020.

Malmö den 23 oktober 2020

Saniona AB (publ)

För mer information, vänligen kontakta

Trista Morrison, Chief Communications Officer, telefon +1 (781) 810 9227, Epost: trista.morrison@saniona.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 oktober 2020 klockan 17:15 CEST.

Om Saniona
Saniona är ett biofarmaceutiskt företag som fokuserar på forskning, utveckling och kommersialisering av behandlingar mot sällsynta sjukdomar i centrala nervsystemet. Bolaget har fyra program i klinisk utveckling. Saniona har för avsikt att utveckla och kommersialisera behandlingar av sällsynta indikationer såsom hypotalamisk fetma och Prader-Willis syndrom på egen hand. Forskningen är inriktad på jonkanaler och bolaget har en bred portfölj av projekt i tidig fas. Saniona har samarbeten med Boehringer Ingelheim GmbH, Productos Medix, S.A de S.V och Cadent Therapeutics. Saniona har sin bas i Köpenhamn, och i Boston, USA. Bolagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm Small Cap (OMX:  SANION). Läs mer på www.saniona.com.

Bilaga

Om

GlobeNewswire



Följ GlobeNewswire

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från GlobeNewswire

Saniona AB:s valberedning inför årsstämman 202126.11.2020 16:00:00 CETPressmeddelande

PRESSMEDDELANDE 26 november 2020 Saniona (OMX: SANION), ett biofarmaceutiskt företag med klinisk utveckling fokuserad på sällsynta sjukdomar, tillkännager idag valberedningens sammansättning inför årsstämman 2021. Enligt instruktionen och arbetsordningen för valberedningen som antagits av bolagsstämman ska valberedningen bestå av tre ledamöter, vilka ska vara styrelsens ordförande samt två ledamöter utsedda av de två största aktieägarna per den sista september. Den 30 september 2020 var de två största ägarna som önskar utse en representant till valberedningen Jørgen Drejer och New Leaf Ventures. Dessa aktieägare har utsett varsin representant, enligt nedan, som tillsammans med ordföranden i styrelsen kommer att utgöra Saniona AB:s valberedning. Valberedningens medlemmar är: Søren Skjærbæk, partner på Ursus law firm, Vejle, Danmark, utsedd av Jørgen DrejerJohn Haurum, professionell styrelseledamot i life science bolag och tidigare vd för F-star Biotechnology Limited, Cambridge, Storbrit

FDA identifierar unik kod för CADScor®26.11.2020 14:22:41 CETPressmeddelande

Pressmeddelande (MAR) Malmö, 26 november 2020 FDA identifierar unik kod för CADScor® Efter gårdagens meddelande och ytterligare analys av godkännandet från det amerikanska läkemedelverket, Food and Drug Administration (FDA), meddelade idag Acarix AB att FDA givit marknadsgodkännande av CADScor®System i USA med en ny generisk enhetskod: Coronary artery disease risk indicator using acoustic heart signals. Acarix är det enda företaget på marknaden som har beviljats denna kod. I godkännandet från FDA definieras CADScor® som ett hjälpmedel vid hjärtanalys och diagnos som en riskindikator för kranskärlssjukdom. En produkt som med hjälp av akustiska signaler registrerar hjärtljud och vibrationer för att beräkna en patientspecifik riskkod vilken indikerar förekomst av kranskärlssjukdom. ”Vi är ensamma på marknaden i den här produktkategorin. Detta är en möjlighet som ger oss förutsättningarna att tillsammans med kliniker och samarbetspartners skapa ett nytt segment och en ny klinisk standard p

HOYLU FORTSÄTTER ATT EXPANDERA SIN VERKSAMHET INOM BYGGSEKTORN26.11.2020 08:45:00 CETPressmeddelande

Stockholm, Sverige, 26 november 2020 – Hoylu, ledande inom visuella samarbetslösningar för distribuerade team, meddelade idag att man fått ytterligare en order från Walbridge, en fullservice entreprenad firma med huvudkontor i Detroit, MI, genom att implementera Hoylus workspaces och lean programvara för att fortsätta att modernisera och förbättra byggprojekteringen och sina arbetsflöden. Walbridge är en befintlig kund hos Hoylu och det nya ordervärdet är 300 000 kronor. Ordern innebär en expansion av Hoylus verksamhet inom byggbranschen med high-end arkitektonisk design och projektledning. "Vi är glada att se våra kunder fortsätta utöka sin verksamhet med Hoylu. Walbridge ligger i framkant när det gäller digital omvandling och innovation och vi är tacksamma för att vi kan vara en liten del av deras framgångsrika resa på det ena stora byggprojektet efter det andra", säger Stein Revelsby, VD Hoylu. För mer information, kontakta: Stein Revelsby, CEO at Hoylu +1 213 440 2499 Email: sr@hoy

Corline Biomedical AB publicerar delårsrapport för januari till september 202026.11.2020 08:45:00 CETPressmeddelande

Corline Biomedical AB (”Corline”) publicerar härmed delårsrapporten för perioden januari till september och tredje kvartalet 2020. Nedan följer en kort sammanfattning av delårsrapporten. Fullständig rapport finns tillgänglig på Corlines hemsida samt som bifogad fil. VD Henrik Nittmar kommenterar ”Corline har under årets tredje kvartal utvecklats väl vad gäller Renaparin® och samtidigt visat prov på den breda potentialen i bolagets plattformsteknologi. Avtal har slutits med kunder i den medicintekniska delen av verksamheten.” Ekonomisk översikt över det tredje kvartalet 2020 Nettoomsättningen under det tredje kvartalet 2020 uppgick till 368 KSEK (138).Resultatet efter finansiella poster under det tredje kvartalet 2020 uppgick till -2 150 KSEK (-1 932). Resultatet per aktie uppgick under det tredje kvartalet 2020 till cirka -0,13 SEK (-0,12). Ekonomisk översikt över perioden januari till september 2020 Nettoomsättningen uppgick till 1160 KSEK (647).Resultatet efter finansiella poster upp

Klövern säljer 12 fastigheter i Malmö, Lund, Norrköping och Västerås för 610 mkr25.11.2020 15:00:00 CETPressmeddelande

Klövern har tecknat avtal med Mileway avseende försäljning av 12 fastigheter för ett sammanlagt underliggande fastighetsvärde om 610 mkr. Fastigheterna, som är belägna i Malmö, Lund, Norrköping och Västerås, har en uthyrningsbar yta om cirka 120 700 kvm och utgörs huvudsakligen av lokaler för lager/logistik. Hyresvärdet uppgår till 61 mkr och den ekonomiska uthyrningsgraden uppgår till 82 procent. ”Denna försäljning är ytterligare ett steg i Klöverns renodling samtidigt som vi frigör kapital till andra investeringar i våra mer prioriterade segment”, säger Peeter Kinnunen, Transaktionschef på Klövern. Frånträde är planerat till den 15 januari 2021. Följande fastigheter omfattas av försäljningen: Malmö: Kullen 1, Fältsippan 8, Krukskärvan 9, Stiglädret 10 och Ventilen 4 Lund: Annedal 9, Kvartsen 6 och Trumlan 1 Norrköping: Malmen 5, Silvret 2 och Slakthuset 14 Västerås: Friledningen 18 Klövern AB (publ) För ytterligare information, vänligen kontakta: Rutger Arnhult, VD, 070-458 24 70, ru

Acarix erhåller marknadsgodkännande för CADScor® System för försäljning på den amerikanska marknaden25.11.2020 13:15:00 CETPressmeddelande

Pressmeddelande (MAR) Malmö, Sverige, 25 november 2020 Acarix erhåller marknadsgodkännande för CADScor® System för försäljning på den amerikanska marknaden Acarix AB (publ) meddelade idag att det amerikanska läkemedelsverket (FDA) har godkänt bolagets De Novo ansökan för ett marknadsföringsgodkännande för CADScor®System i USA. ”Detta är en fenomenal prestation och ett enormt erkännande av vår teknologi och CADScor® Systems möjlighet att förbättra den diagnostiska processen för potentiella CAD-patienter i USA. Dessutom kommer markandsgodkännandet att bidra betydligt i det fortsatta värdeskapandet av Acarix och gör det nu möjligt för oss att vidta alla åtgärder som krävs i förberedelserna för en lansering i USA.” säger Per Persson, vd för Acarix. De Novo-processen används för nya produkter där det inte finns någon direkt jämförbar produkt med jämförbar indikation på den amerikanska marknaden för att stödja en standardansökan enligt 510(k). Acarix lämnade in De Novo-ansökan i november 201

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum