Kommunpolitiker i Jämtland ser hushållens möjlighet att ordna med finansiering som ett stort hinder för bostadsbyggande

På uppdrag av Sveriges Byggindustrier har Demoskop intervjuat 4 181 kommunpolitiker om bristen på bostäder och hinder för bostadsbyggande. Hela 92 procent av kommunpolitikerna anser att behovet att bygga nya bostäder i deras kommun är mycket stort eller stort. Det finns också en betydande oro över hinder för nybyggnation. Jämtland sticker ut som en av regionerna där kommunpolitikerna ser hushållens möjlighet att ordna med finansiering som ett stort hinder för bostadsbyggande.

Medelvärdet på ett index från ett till fem är 3,5, vilket är en bra bit över snittet på 3,1.

”Rikspolitiken försöker strama åt skuldsättningen. Men många kommunpolitiker verkar snarare oroa sig för restriktioner så som amorteringskrav och ett eventuellt skuldkvotstak”, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef, Sveriges Byggindustrier.

Moderater mest bekymrade för överklaganden av bygglov

Kommunpolitiker verksamma i byggnads- och näringsnämnder är klart mer bekymrade än sina kollegor andra nämnder. Men den absolut största skiljelinjen i synen på hinder för nybyggnation är partipolitisk tillhörighet.

Borgerliga kommunpolitiker anser att regelkrångel som överklaganden av detaljplaner och bygglov, skydd av riksintressen, strandskyddsregler, energikrav och arbetskraftsbrist är mycket stora problem. På ett index från ett till fem blir svaret över fyra när moderata kommunpolitiker tillfrågas om vilket hinder för nybyggnation överklaganden av detaljplaner och bygglov innebär. Liberalerna är framförallt bekymrade över arbetskraftsbrist i byggbranschen, medan centerpartister ser ett stort hinder i för stränga strandskyddsregler.

Rödgröna kommunpolitiker är mer oroliga för hushållens betalningsförmåga för hyresrätter och bristande möjlighet att ordna finansiering. Varken miljöpartister eller vänsterpartister ser till exempel strandskyddsreglerna som ett stort hinder för nybyggnation av bostäder.

”Kommuner och länsstyrelser måste göra en mer enhetlig tillämpning av befintliga byggregler. Det är en ännu viktigare fråga än fortsatta regelförenklingar”, menar Björn Wellhagen.

Bostadsbristen inte bara ett storstadsfenomen

Totalt 58 procent svarar att tillgången till bostäder är mycket dålig eller dålig i deras kommun. Endast 12 procent menar att den är mycket bra eller bra. Störst behov av nyproduktion anser kommunpolitikerna att det finns i storstäderna. Men den låga tillgången till bostäder är oroar i stora delar av landet.

Det som upplevs som ett hinder för nybyggnation i glesbygdskommuner och i kommuner i glesbefolkade regioner är framförallt hushållens finansieringsmöjligheter. Även bristen på lokal infrastruktur lyfts fram som ett tillväxtproblem av politiker verksamma i glesbygdskommuner.

”Bostadsbristen ökar när de större städerna växer. Samtidigt söker mindre kommuner med ljus och lykta för att ordna tak över huvudet åt flyktingar. Att bristen på bostäder inte bara är ett storstadsfenomen bekräftas av kommunpolitikernas svar”, konstaterar Björn Wellhagen.

Björn Wellhagen näringspolitisk chef

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Regeringen missar tåget som går - måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala31.5.2018 10:29Pressmeddelande

- Stefan Löfven (S) håller på att missa tåget som går för att rusta Sverige för 11 miljoner invånare 2025. Regeringen måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala. Om bostadsbyggandet går ner är det viktigt att hålla uppe investeringstempot för infrastruktur. Järnvägssträckan Stockholm - Uppsala är viktig inte bara för Stockholmsregionen utan för hela Sverige. Sträckan påverkar alla tåg som går längst Ostkustbanan mot Sundsvall och Gävle, samtidigt som den påverkar Dalabanan mot Sala och Borlänge, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.