Kommunpolitiker i Västerbotten ser hushållens möjlighet att ordna med finansiering som ett stort hinder för bostadsbyggande

På uppdrag av Sveriges Byggindustrier har Demoskop intervjuat 4 181 kommunpolitiker om bristen på bostäder och hinder för bostadsbyggande. Hela 92 procent av kommunpolitikerna anser att behovet att bygga nya bostäder i deras kommun är mycket stort eller stort. Det finns också en betydande oro över hinder för nybyggnation. Västerbotten sticker ut som en av regionerna där kommunpolitikerna ser hushållens möjlighet att ordna med finansiering som ett stort hinder för bostadsbyggande.

Medelvärdet på ett index från ett till fem är 3,6, vilket är en bra bit över snittet på 3,1.

”Rikspolitiken försöker strama åt skuldsättningen. Men många kommunpolitiker verkar snarare oroa sig för restriktioner så som amorteringskrav och ett eventuellt skuldkvotstak”, säger Björn Wellhagen, näringspolitisk chef, Sveriges Byggindustrier.

Moderater mest bekymrade för överklaganden av bygglov

Kommunpolitiker verksamma i byggnads- och näringsnämnder är klart mer bekymrade än sina kollegor andra nämnder. Men den absolut största skiljelinjen i synen på hinder för nybyggnation är partipolitisk tillhörighet.

Borgerliga kommunpolitiker anser att regelkrångel som överklaganden av detaljplaner och bygglov, skydd av riksintressen, strandskyddsregler, energikrav och arbetskraftsbrist är mycket stora problem. På ett index från ett till fem blir svaret över fyra när moderata kommunpolitiker tillfrågas om vilket hinder för nybyggnation överklaganden av detaljplaner och bygglov innebär. Liberalerna är framförallt bekymrade över arbetskraftsbrist i byggbranschen, medan centerpartister ser ett stort hinder i för stränga strandskyddsregler.

Rödgröna kommunpolitiker är mer oroliga för hushållens betalningsförmåga för hyresrätter och bristande möjlighet att ordna finansiering. Varken miljöpartister eller vänsterpartister ser till exempel strandskyddsreglerna som ett stort hinder för nybyggnation av bostäder.

”Kommuner och länsstyrelser måste göra en mer enhetlig tillämpning av befintliga byggregler. Det är en ännu viktigare fråga än fortsatta regelförenklingar”, menar Björn Wellhagen.

Bostadsbristen inte bara ett storstadsfenomen

Totalt 58 procent svarar att tillgången till bostäder är mycket dålig eller dålig i deras kommun. Endast 12 procent menar att den är mycket bra eller bra. Störst behov av nyproduktion anser kommunpolitikerna att det finns i storstäderna. Men den låga tillgången till bostäder är oroar i stora delar av landet.

Det som upplevs som ett hinder för nybyggnation i glesbygdskommuner och i kommuner i glesbefolkade regioner är framförallt hushållens finansieringsmöjligheter. Även bristen på lokal infrastruktur lyfts fram som ett tillväxtproblem av politiker verksamma i glesbygdskommuner.

”Bostadsbristen ökar när de större städerna växer. Samtidigt söker mindre kommuner med ljus och lykta för att ordna tak över huvudet åt flyktingar. Att bristen på bostäder inte bara är ett storstadsfenomen bekräftas av kommunpolitikernas svar”, konstaterar Björn Wellhagen.

Björn Wellhagen näringspolitisk chef

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59:50Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.