Kompakt och säker: Nya Lexus UX imponerar i krocktest

Med klassens bästa skydd för oskyddade trafikanter och imponerande bra krockskydd för såväl vuxna som barn belönas nya Lexus UX med fem av fem stjärnor av Euro NCAP.

Lexus UX 250h

- Klassens bästa skydd för oskyddade trafikanter som fotgängare och cyklister
- Bland klassens bästa vuxen- och barnskydd
- Byggd på den nya flexibla GA-C-plattformen
- Utrustad med senaste generationens Lexus Safety System +

Nya Lexus UX har belönats med maximala fem stjärnor av den europeiska säkerhetsorganisationen Euro NCAP för sitt krockskydd. Testerna visar att nya UX är en av de säkraste bilarna i klassen för såväl förare som passagerare (96 % för vuxna och 85 % för barn), vilket är några av de högsta poängen någonsin enligt det nya tuffare testförfarandet. Dessutom erbjuder nya UX klassens bästa skydd till oskyddade trafikanter tack vare nödbromssystemet Automated Emergency Braking.

Standardutrustad med den senaste versionen av Lexus Safety System +, företagets paket av avancerade aktiva säkerhetssystem och bland annat tack vare den nya GA-C-plattformen har UX också utmärkt passiv säkerhet.

Andra generationens Lexus Safety System + innehåller flera förbättrade och utvecklade funktioner som hjälper till att undvika olyckan eller i annat fall minimera konsekvenserna. Det handlar bland annat om autobroms som dagtid kan upptäcka cyklister samt fotgängare i mörker. Den aktiva farthållaren och filhållningsassistenten levererar självkörande teknik enligt SAE 2-nivå.

99 procent av alla Lexus-bilar som säljs i Europa finns tillgängliga med Lexus Safety System +, vilket är en del av företagets filosofi att tillgängliggöra avancerad säkerhetsteknik till samtliga modeller, inte bara de dyra toppversionerna. Säkerhetssystemet innehåller bland annat:

- Autobroms med fotgängar- och cyklistigenkänning (fotgängare även i mörker)
- Aktiv farthållare
- Vätskyltsigenkänning
- Filhållningsassistent
- Automatiskt helljus

Autobromssystem
Autobromssystemet i nya Lexus UX kan också upptäcka fotgängare i mörker samt cyklister under dagtid. När systemet upptäcker ett hinder bromsas bilen automatiskt för att i bästa fall undvika olyckan helt – eller i annat fall mildra konsekvenserna av den.

Vägskyltsigenkänning
Systemet för vägskyltsigenkänning i nya UX känner igen trafikskyltar och förmedlar dem till föraren via bilens multiinformations-display. Systemet samarbetar med den aktiva farthållaren och det räcker med ett knapptryck för att justera farthållarens valda hastighet till den rådande hastighetsbegränsningen.

Filhållningsassistent
Filhållningsassistenten hjälper föraren att hålla UX inom rätt körbana genom både att styra själv och varna föraren om denne vinglar.

Automatiskt helljus
I Lexus Safety System + ingår automatiskt helljus som standardutrustning, vilket automatiskt slår på och av helljuset utefter mötande och upphinnande trafik. Om UX dessutom är utrustad med trippel-LED-strålkastare anpassar bilen ljusbilden helt efter rådande förutsättningar genom att belysa olika områden.

Lexus UX 250h

Lexus öppnar banbrytande sushirestaurang i Stockholm tillsammans med Yuki Chizui19.3.2019 11:59:00 CETPressmeddelande

I Tokyo driver Yuki Chizui restaurangen som revolutionerat sushivärlden. Tillsammans med Lexus öppnar hon nu en svensk pop up-replika för att hylla japansk hantverksskicklighet och innovationskraft – och fortsätta utmana förlegade fördomar och gamla myter. Pop up-restaurangen New Horizons håller öppet endast i två dagar och serverar sushi i världsklass – med Yuki som chef.

Ökad försäljning för femte året i rad för Lexus i Europa10.1.2019 16:30:00 CETPressmeddelande

Lexus Europe sålde 76 188 bilar under 2018, vilket är bästa resultatet någonsin i regionen. Självladdande hybrider står för 95 procent av försäljningen i Väst- och Centraleuropa. Stark tillväxt tack vare ökad försäljning av LS, LC och NX – såväl som fortsatta framgångar för RX och CT. Försäljningen har ökat med 76% under senaste fem åren – och Lexus är på god väg att nå målet om 100 000 sålda bilar i Europa 2020.