Kompensation till hushåll och företag för ökade elkostnader ska införas

Regeringen meddelade idag på en presskonferens att de ska införa kompensation för ökade elkostnader för hushåll och företag. Det är tänkt att de flaskhalsintäkter som idag tillfaller Svenska kraftnät ska användas till att kompensera hushåll och industri.

Kompensation till hushåll och företag för ökade elkostnader ska införas

I den utsträckning som Svenska kraftnät inte använder flaskhalsintäkterna till att bygga bort flaskhalsar i elsystemet ska pengarna återbetalas till elkonsumenterna. Totalt omfattas 60 miljarder varav minst hälften ska gå till hushållen. Meningen är att hanteringen av flaskhalsintäkterna ska gälla långsiktigt.

Svenska kraftnät  har fått uppdrag att närmare utreda hur kompensationen ska gå till och ska lämna sitt förslag till regeringen senast den 15 november.

- Den helt avgörande förutsättningen för en konkurrenskraftig industri är en stabil elförsörjning till konkurrenskraftig kostnad. Den kompensation som föreslås idag är viktig för svensk industri men löser inte bristerna i svensk elförsörjning. Vi behöver en bred politisk överenskommelse för att snabbt skapa en tillräcklig och stabil elförsörjning som bygger på den mest kostnadseffektiva mixen av fossilfri kraftproduktion, säger Mikael Möller, chef för IKEM:s Brysselkontor och energiexpert.

Pressträff med statsministern 17 augusti 2022 - YouTube

Kompensation till hushåll och företag för ökade elkostnader ska införas

Ny rapport från IKEM: Sveriges konkurrenskraft försvagas24.8.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

IKEM:s medlemsföretag anser att svensk konkurrenskraft drastiskt försvagats sedan 2019. Det visar en ny rapport från IKEM. Energiförsörjning och politisk stabilitet som i decennier varit några av Sveriges starkaste fördelar är nu två områden där konkurrenskraften är svag. IKEM:s medlemsföretag står för en femtedel av svensk tillverkningsindustri och 20 % av den svenska varuexporten. Försvagningen av svensk konkurrenskraft hotar nu investeringar hos dessa, för Sverige, viktiga företag.

Plasterna viktiga för att minska utsläppen av växthusgaser18.8.2022 14:07:42 CEST | Nyheter

Ny studie från McKinsey & Company visar att plasterna kan minska utsläppen av växthusgaser med mellan 10 och 90 procent jämfört med alternativa material. För de 14 produkter som studerats erbjuder plasterna i 13 fall lägre utsläpp både vad gäller produktens livscykel och effekten av användningen. Man konstaterar att i många applikationer, särskilt inom livsmedelsförpackningar, finns det få alternativ till plast idag.