Kompensationsstöd till 76 idrottsföreningar i Östergötland

Av de 94 idrottsföreningar i Östergötland som sökt kompensationsstöd har 76 st beviljats statligt stöd för intäktsbortfall/förluster i samband med pandemin. Idag har de fått besked om hur mycket stöd de kommer att erhålla.

Totalt fördelas 554 milj till föreningar och förbund för verksamhet och evenemang under kvartal 3. De 76 östgötska föreningarna kompenseras med totalt 4 678 000 kr. Utöver detta tillkommer det stöd som föreningar sökt via sina specialidrottsförbund och som ska kompensera tex Friskis och Svettis föreningar och de föreningar som har seriespel i de högsta divisionerna.

Krisstödet på 1,5 miljarder kronor som regeringen tilldelat idrotten under 2020 kommer inte att räcka. På nationell nivå efterlyser Riksidrottsförbundet ytterligare 2 miljarder kronor för 2021. Därtill krävs regional och kommunal stöttning för att fortsatt ha en livskraftig idrottsrörelse att räkna med.

” Våra östgötska idrottsföreningar behöver kompensation för de intäkter de förlorar i form av inställda arrangemang och verksamhet, och det stödet behövs omgående”, säger Kristin Lönnqvist Distriktsidrottschef i Östergötland.

”Lyfter vi blicken från det mest akuta så kommer det bli stora konsekvenser på vår folkhälsa om inte stora insatser görs för att återaktivera de som nu tvingas avstå från att idrotta i en förening eller som tappar lusten för egen träning när våra motionslopp inte kan genomföras. Här behöver idrotten ekonomisk hjälp för att starta om,” fortsätter Kristin Lönnqvist.

Återstående 446 milj av krisstödet kommer att fördelas i januari och kompensera för intäktsbortfall/förluster under kvartal 4.

Fördelnings av stöd per förening, idrott, distrikt och kommun (exceldokument)

För frågor kontakta

Kristin Lönnqvist
Distriktsidrottschef RF-SISU Östergötland

RF-SISU Östergötland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.

Hur påverkas ishockeyn av de lokala allmänna Corona råden i vår region?18.11.2020 16:10:13 CETPressmeddelande

De skärpta allmänna Corona råden som kom för ett par veckor sedan har väckt många frågor och för att reda ut vad som gäller genomförs just nu många informationsinsatser inom idrotten. I morgon, torsdag 19 november bjuder Svenska Ishockeyförbundet, och RF-SISU-distrikten Örebro län, Västmanland och Östergötland, in till en digital träff för att informera om hur ishockeyn bör förhålla sig till de lokala allmänna råden.