Kompetensbrist en utmanande faktor för fortsatt lönsamhet

Trots den stabila marknaden i Europa är kompetensbristen en stor utmaning för lönsamheten. Det visar konjunkturbarometer EFCA Barometern som publiceras av den europeiska organisationen för teknik- och ingenjörskonsulter.

EFCA Barometern visar positiva marknadssignaler. 12 av 20 länder räknar med att den totala omsättningen för de teknikbaserade konsulttjänsterna i landet ökar. Men rapporten sänder indikationer på en stabilisering av lönsamheten under 2019 på grund av låga priser och kompetensbrist, som är två stora utmaningar för branschen.

Sammanfattningsvis är den europeiska marknaden bra eller mycket bra i 14 av 20 länder. Endast Spanien har fortfarande en svag marknad.

- Den svenska marknaden har under flera år varit mycket stark, i synnerhet i en europeisk jämförelse. Det har lockat till sig både företag och individer från hela Europa. Nu vänder marknaden upp i många länder. Det skapar både möjligheter för expansion för våra medlemmar, men kan också leda till svårigheter att hitta resurser för svenska projekt, säger Magnus Höij, Vd Svenska Teknik&Designföretagen

- Samtidigt som marknaden fortsätter att stärkas i Syd- och Centraleuropa börjar den mattas av i Sverige, likt andra marknader i norra Europa. Flera länder väntar sig att orderingången och lönsamheten bromsar upp under det kommande året. Kompetensbristen består dock och är ett problem över hela Europa, säger David Cramér, marknadsanalytiker på Svenska Teknik&Designföretagen och medproducent av EFCA Barometern.

Sveriges motsvarigehet till EFCA Baromertern är Svenska Teknik&Designföretagens medlemsundersökning Investeringssignal som publicerar tre gånger per år.

Om EFCA;

EFCA Barometern tas fram två gånger per år av den europeiska organisationerna för teknikkonsulter, EFCA, i samarbete Svenska Teknik&Designföretagen, FRI i Danmark och ORI i Belgien.

Rapporten baseras på enkätundersökningar bland de nationella medlemsorganisationerna, och visar den övergripande utvecklingen runt om i Europa.

EFCA Barometer (autumn 2018) finns tillgänglig på www.efcanet.org.

EFCA, Avenue des Arts, 3-5, B-1210 Brussels, Belgium - Tel: +32 209 07 70, Email: efca@efca.bewww.efcanet.org

Välkommen till Innovationsföretagen - innovativ design för smarta samhällen

Försiktighetskulturen gör svenskarna till innovativa medelmåttor – ny rapport från Innovationsföretagen1.7.2019 08:45:00 CESTPressmeddelande

Sverige och svenskarna uppfattas gärna som ett av världens mest innovativa folk. En bild som vi med stolthet reproducerar. Vi tar till oss ny teknik, är tidiga med att anamma moderna trender och lyfter upp Klarna, Spotify och Kry som praktiska exempel på den svenska, innovativa folksjälen. Men verkligenheten ser annorlunda ut visar en ny rapport som tagits fram av Innovationsföretagen tillsammans med Kairos Future.