Svenska Teknik&Designföretagen

Kompetensbrist en utmanande faktor för fortsatt lönsamhet

Trots den stabila marknaden i Europa är kompetensbristen en stor utmaning för lönsamheten. Det visar konjunkturbarometer EFCA Barometern som publiceras av den europeiska organisationen för teknik- och ingenjörskonsulter.

EFCA Barometern visar positiva marknadssignaler. 12 av 20 länder räknar med att den totala omsättningen för de teknikbaserade konsulttjänsterna i landet ökar. Men rapporten sänder indikationer på en stabilisering av lönsamheten under 2019 på grund av låga priser och kompetensbrist, som är två stora utmaningar för branschen.

Sammanfattningsvis är den europeiska marknaden bra eller mycket bra i 14 av 20 länder. Endast Spanien har fortfarande en svag marknad.

- Den svenska marknaden har under flera år varit mycket stark, i synnerhet i en europeisk jämförelse. Det har lockat till sig både företag och individer från hela Europa. Nu vänder marknaden upp i många länder. Det skapar både möjligheter för expansion för våra medlemmar, men kan också leda till svårigheter att hitta resurser för svenska projekt, säger Magnus Höij, Vd Svenska Teknik&Designföretagen

- Samtidigt som marknaden fortsätter att stärkas i Syd- och Centraleuropa börjar den mattas av i Sverige, likt andra marknader i norra Europa. Flera länder väntar sig att orderingången och lönsamheten bromsar upp under det kommande året. Kompetensbristen består dock och är ett problem över hela Europa, säger David Cramér, marknadsanalytiker på Svenska Teknik&Designföretagen och medproducent av EFCA Barometern.

Sveriges motsvarigehet till EFCA Baromertern är Svenska Teknik&Designföretagens medlemsundersökning Investeringssignal som publicerar tre gånger per år.

Om EFCA;

EFCA Barometern tas fram två gånger per år av den europeiska organisationerna för teknikkonsulter, EFCA, i samarbete Svenska Teknik&Designföretagen, FRI i Danmark och ORI i Belgien.

Rapporten baseras på enkätundersökningar bland de nationella medlemsorganisationerna, och visar den övergripande utvecklingen runt om i Europa.

EFCA Barometer (autumn 2018) finns tillgänglig på www.efcanet.org.

EFCA, Avenue des Arts, 3-5, B-1210 Brussels, Belgium - Tel: +32 209 07 70, Email: efca@efca.bewww.efcanet.org

Svenska Teknik&Designföretagen

08-762 67 00https://www.std.se/

Välkommen till Svenska Teknik&Designföretagen - innovativ design för smarta samhällen

Svenska Teknik&Designföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation som representerar innovativa företag inom den kunskapsintensiva tjänstesektorn. Vårt uppdrag är att skapa förutsättningar för en världsledande arkitekt- och ingenjörsbransch. Det gör vi dels genom opinionsbildning, dels genom att erbjuda medlemsservice.

Läs mer på www.std.se

Följ Svenska Teknik&Designföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Teknik&Designföretagen

Teknikkonsultbranschen i Sverige har starkast tillväxt i Europa4.6.2018 07:52Pressmeddelande

Den europeiska organisationen för teknikkonsulter (EFCA, European Federation of Consulting Engineering Associations) presenterar sin konjunkturbarometer för våren 2018; EFCA Barometern. Den visar att utvecklingen i Europa varit fortsatt god och att de flesta marknader nu är stabila eller starka. Endast tre länder rapporterar om svag eller mycket svag marknad; Spanien, Rumänien och Grekland. Sverige fortsätter att vara en av de ledande marknaderna i Europa.